Membangun Karir Personal Branding Pasca Ajang Kontes Pria International (Studi Terhadap Mister International Indonesia 2015)

Reynaldi Rifaldo, Riris Loisa, Nigar Pandrianto
| Abstract views: 155 | views: 144

Abstract

This study discusses a pageant actor who developed a career after an international event competition. Many pageants do not realize that they have potential and end up blaming themselves. However, there are some pageant actors who have succeeded in developing their careers. The purpose of this study is to find out the concepts of personal branding in the career of a pageant actor after his return to defend Indonesia. The subject of this research was Mister Internasional Indonesia 2015 and the object of this study was personal branding. This study uses a qualitative research approach with phenomenological methods and descriptive analysis. This study concludes that personal branding of international pageant actors in this study, begins with self-mapping and setting career goals after international competition. Good self-mapping, clear goals, and self-introspection are believed to produce good quality in his career. The initial process in personal branding is based on the principle of persistence, which is unique in building good personal branding in career and life development.

 

Penelitian ini membahas mengenai seorang pelaku pageant yang mengembangkan karir pasca kompetisi ajang internasional. Banyak pelaku pageant yang tidak menyadari bahwa dirinya mempunyai potensi dan berakhir dengan menyalahkan diri sendiri. Namun demikian, ada beberapa pelaku pageant yang berhasil mengembangkan karir mereka. Tujuan dari penelitian ini ialah untuk mengetahui konsep-konsep personal branding dalam karir seorang pelaku pageant setelah kepulangannya membela Indonesia. Subjek dari penelitian ini adalah Mister Internasional Indonesia 2015 dan objek penelitian ini adalah personal branding.  Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan metode fenomenologi dan analisis secara deskriptif. Penelitian ini menyimpulkan bahwa personal branding pelaku pageant internasional dalam penelitian ini, diawali dengan pemetaan diri dan menetapkan tujuan karir pasca kompetisi ajang internasional. Pemetaan diri yang baik, tujuan yang jelas, dan intropeksi diri diyakini akan menghasilkan kualitas yang baik dalam perjalanan karirnya. Proses awal dalam personal branding ini didasari prinsip persistensi, yang menjadi keunikan dalam membangun personal branding yang baik di dalam pengembangan karir dan kehidupan.

 

Keywords

career; influence; pageant actor; personal branding; karir; menginspirasi

Full Text:

PDF

References

Candraningrum, Diah.A. (2018). Teknologi Komunikasi Informasi Untuk Peningkatan Kesadaran Publik Pada Organisasi Sosial. Jurnal Komunikasi.

Haniy, Sakinah Umuh (2017) Memahami kontes kecantikan yang penuh kontoversi https://www.rappler.com/indonesia/gaya-hidup/185581-kontroversi-dunia-pageant-kontes-kecantikan

Kriyantono, Rakhmat. 2010. Teknik Riset Komunikasi. Kencana: Jakarta.

Rampersad, Hubert K (2008) Authentic Personal Branding-A new blueprint for building and aligning a powerful leadhership brand. Penerbit PPM Menteng Raya, Jakarta Pusat.

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.