Analisis Peran Push Notification dalam Mendorong Pembelian Peralatan Rokok Elektrik di E-Commerce

Main Article Content

Kevin Antony
Nigar Pandrianto

Abstract

Technological developments have now made the existence of electric cigarettes increasingly popular, demand for them continues to increase in various countries including Indonesia, as well as developments in information technology such as the internet which have created new marketing techniques, one of these techniques is push notifications, a marketing instrument that can be considered effective. if its existence is able to influence individuals to be interested in the products offered and ultimately make purchasing decisions, therefore this study aims to understand how the role of push notifications influences purchasing decisions for e-cigarette equipment, especially in the Tokopedia application. The research method used to find data is a case study with observation and in-depth interviews as a data collection technique, then the collected data will be processed into interview transcripts. The results of this study indicate that the reaction of each individual in responding to push notifications is found to be different, it depends on their preferences in enabling the feature, besides that this research also shows that push notifications as a marketing tool have an influence on purchasing decisions for Foom products in Tokopedia, however, to make push notifications sent more effective, notifications must be adjusted to user preferences and needs.


Perkembangan teknologi kini membuat keberadaan rokok elektrik menjadi semakin populer, peminatnya terus meningkat di berbagai negara termasuk Indonesia, begitu pun dengan perkembangan teknologi informasi seperti internet yang telah menciptakan teknik-teknik marketing baru. Teknik tersebut adalah push notification. Sebuah instrumen marketing dapat dianggap efektif jika keberadaannya mampu memengaruhi individu untuk tertarik pada produk yang ditawarkan dan akhirnya melakukan keputusan pembelian. Maka dari itu, penelitian ini bertujuan untuk memahami bagaimana peran push notification dalam mendorong keputusan pembelian perlengkapan rokok elektrik terkhusus pada aplikasi e-commerce Tokopedia. Metode penelitian yang digunakan untuk mencari data adalah studi kasus dengan observasi dan wawancara mendalam sebagai teknik pengumpulan data. Setelah itu data-data tersebut akan diolah menjadi transkrip wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa reaksi setiap individu dalam menanggapi push notification ditemukan berbeda-beda, bergantung pada preferensi mereka dalam memfungsikan fitur tersebut. Selain, itu penelitian ini juga menunjukkan bahwa push notification sebagai sebuah alat marketing memiliki pengaruh pada pembuatan keputusan pembelian produk Foom di Tokopedia, namun untuk membuat push notification yang dikirimkan semakin efektif, notifikasi harus disesuaikan dengan preferensi dan kebutuhan pengguna.

Article Details

Section
Articles

References

Ahmad, & Muslimah. (2021). Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif. Proceedings of Palangkaraya International and National Confrence on Islamic Studies (PINCIS), 1(1). 173-186.

Akbar, I. (2020). Konten Marketing Untuk Meningkatkan Traction Pada Aplikasi Qrungu Berdasarkan User Persona Menggunakan Push Notification. UIN Suska Riau.

Bajak, M. (2022). Beacons as The Touchpoints on The Customer Journey. Scientific Papers of Silesian University of Technology: Organization and Management Series, No.155. 17-29 https://doi.org/10.29119/1641-3466.2022.155.2

Dwivedi, Y. K., Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., Jain, V., Karjaluoto, H., Kefi, H., Krishen, A. S., Kumar, V., Rahman, M. M., Raman, R., Rauschnabel, P. A., Rowley, J., Salo, J., Tran, G. A., & Wang, Y. (2021). Setting the Future of Digital and Social Media Marketing Research: Perspectives and Research Propositions. International Journal of Information Management, 59. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168

Esteves, B., Fraser, K., Kulkarni, S., Conlan, O., & Rodríguez-Doncel, V. (2022). Extracting and Understanding Call-to-actions of Push-Notifications. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 13286 LNCS, 147–159. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08473-7_14

Fadlih, M. R. (2018). Analisis Pengaruh Perceived Website Reputation, Relative, Advantage, Perceived Website Image, dan Trust Terhadap Attitude Toward Online Shopping Serta Implikasinya pada Purchase Intention: Telaah pada Pengunjung Website Bro.do. Universitas Multimedia Nusantara.

Heizar, E. (2023). Indonesia Peringkat Pertama Pengguna Vape Terbanyak di Dunia, Ini Bahaya Vape bagi Kesehatan Tubuh. Tempo.Co, 1–2. https://gaya.tempo.co/read/1735839/indonesia-peringkat-pertama-pengguna-vape-terbanyak-di-dunia-ini-bahaya-vape-bagi-kesehatan-tubuh

Hidayat, T. (2019). Pembahasan Studi Kasus Sebagai Bagian Metodologi Penelitian. Universitas Muhammadiyah Purwokerto. https://www.researchgate.net/publication/335227300

Rachmawati, T. (2017). Metode Pengumpulan Data dalam Penelitian Kualitatif. UNPAR Press, No.1. 1-29.

Respati, A. R. (2023). Pengunjung E-commerce Merosot, Tokopedia: Jelang Ramadhan Kunjungan Meningkat 1,5 Kali. Kompas.Com. https://money.kompas.com/read/2023/03/30/131752526/pengunjung-e-commerce-merosot-tokopedia-jelang-ramadhan-kunjungan-meningkat-15 .

Rita, P., Oliveira, T., & Farisa, A. (2019). The Impact of E-Service Quality and Customer Satisfaction on Customer Behavior in Online Shopping. Heliyon, 5(10). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02690

Riyanto, G. P. (2022). Riset Keberhasilan Push Notification ke Ponsel Android di Indonesia Hanya 60 Persen. Kompas.Com. https://tekno.kompas.com/read/2022/04/06/14010027/riset-keberhasilan-push-notification-ke-ponsel-android-di-indonesia-hanya-60?page=all

Suwarno, N. J., Andjarwirawan, J., & Noertjahyana, A. (2021). Push Notification Pada Sistem Penjualan Tiket Workshop dan Event Menggunakan Firebase Cloud Messaging Berbasis Progressive Web Application. Jurnal Infra Petra, 9(2), 286-289.

Tanujaya, C. (2017). Perancangan Standart Operational Procedure Produksi Pada Perusahaan Coffeein. In PERFORMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis (Vol. 2, Issue 1). 90-95.

Wardhani, A. K., & Romas, A. N. (2022). Analysis of Digital Marketing Strategies in the Covid-19 Pandemic. EXERO: Journal of Research in Business and Economics, 4(1), 29–53. https://doi.org/10.24071/exero.v4i1.5025

Wohllebe, A. (2020). Consumer Acceptance of App Push Notifications: Systematic Review on the Influence of Frequency. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(13), 36–47. https://doi.org/10.3991/ijim.v14i13.14563