Implementasi Interaksi Simbolik dalam Strategi Komunikasi Pemasaran (Studi Kasus Divisi Copywriter Sevenads Indonesia)

Main Article Content

James Cahyadi
Muhammad Adi Pribadi

Abstract

Nowadays, communication has become a very easy activity with the help of the internet. Instagram as a social media, is the most popular by the world community, from ordinary people to companies. Companies utilize Instagram media as a means of promotional activities or known as digital marketing, through creative content. Digital marketing is popularly used by companies because it can target more specific and wider targets. Thus the role of a digital agency is very important for a company in carrying out its digital marketing. Sevenads Indonesia as one of the digital agencies in Indonesia plays a role in creating social media content that is useful for helping companies market their products or services. This research is expected to see how the marketing process is carried out by the copywriter division, with a symbolic interaction theory approach. This research discusses how the role of symbolic interaction in the marketing communication strategy process by the copywriter division of the Sevenads Indoensia digital agency. This research uses Mead's symbolic interaction theory, and marketing communication by Kotler and Keller. Using the qualitative exploratory case study method, this research found that the work process of the copywriter division in planning marketing communications for brands is in accordance with the theory of symbolic interaction.


Masa ini komunikasi menjadi kegiatan yang sangat mudah dengan adanya bantuan internet. Instagram sebagai media sosial, merupakan yang paling digemari oleh masyarakat dunia, dari masyarakat biasa hingga perusahaan. Perusahaan memanfaatkan media Instagram sebagai sarana kegiatan promosi atau dikenal dengan istilah digital marketing, melalui konten kreatif. Digital marketing gemar digunakan oleh perusahaan karena dapat menyasar target dengan lebih spesifik dan target yang lebih luas. Dengan demikian peran agensi digital sangatlah penting bagi suatu perusahaan dalam melaksanakan digital marketing-nya. Sevenads Indonesia sebagai salah satu agensi digital di Indonesia berperan dalam membuat konten media sosial yang berguna membantu perusahaan dalam memasarkan produk atau jasa nya. Pada penelitian ini diharapkan dapat melihat bagaimana proses pemasaran yang dilakukan oleh divisi copywriter, dengan pendekatan teori Interaksi Simbolik. Penelitian ini membahas bagaimana peran interaksi simbolik dalam proses strategi komunikasi pemasaran oleh divisi copywriter agensi digital Sevenads Indoensia. Penelitian ini menggunakan teori Interaksi Simbolik dari Mead, dan komunikasi pemasaran oleh Kotler dan Keller. Menggunakan metode studi kasus eksploratori kualitatif, penelitian ini mendapatkan hasil bahwa dalam proses kerja divisi copywriter dalam merencanakan komunikasi pemasaran bagi brand, telah sesuai dengan teori Interaksi Simbolik.

Article Details

Section
Articles

References

Armstrong, G., & Kotler, P. (2014). Principles of marketing (Vol. 6). Pearson, Australia.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Management marketing. In Pearson, Australia (Vol. 14, Issue 1).

Moleong. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya, Bandung.

Percy, L. (2023). Strategic integrated marketing communications (4th ed.). Taylor & Francis, London.

Robert K. Yin. (2014). Case Study Research Design and Methods (5th ed.). Thousand Oaks, California: Sage. 282 pages. In The Canadian Journal of Program Evaluation (Vol. 5).

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif (1st ed.). Alfabeta, Bandung.

West, R., & Turner, L. (2018). Introducing Communication Theory: Analysis and Application. Journal of Applied Communications, 102. McGraw-Hil, New York