Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan Brand Awareness Pembeli di Perusahaan Retail

Main Article Content

Sharen Aurellia
Roswita Oktavianti

Abstract

Competition causes more and more companies to look for ways to gain market share. Companies must continue to innovate and develop themselves and understand what consumers want in order to survive in the business world. The clothing industry is one of them. Getting and keeping customers is very important for the continuity of a business. This research was conducted to find out how the marketing communication strategy of the retail company PT Landmark Retail Trading is increasing buyer brand awareness. The results of interviews, as a data collection method, show several marketing communication strategies to increase buyer brand awareness. The company focuses on promotions in the form of affordable prices, providing more knowledge, collaborating with well-known media and conducting various activities to attract visitors to the physical store.


Kompetisi menyebabkan semakin banyak perusahaan mencari cara agar dapat meraih pangsa pasar. Perusahaan harus harus terus berinovasi dan mengembangkan diri serta memahami apa yang diinginkan oleh konsumen agar bisa bertahan di dalam dunia bisnis. Industri pakaian salahsatunya. Mendapatkan dan mempertahankan pelanggan  sangat penting untuk kelanjutan sebuah bisnis. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui bagaimana strategi komunikasi pemasaran perusahaan retail di PT. Landmark Retail Trading dalam meningkatkan brand awareness pembeli. Dari hasil wawancara, sebagai metode pengumpulan data, menunjukkan terdapat beberapa strategi komunikasi pemasaran untuk meningkatkan brand awareness pembeli. Perusahaan fokus pada promosi berupa harga yang terjangkau, memberikan pengetahuan lebih, bekerja sama dengan media ternama dan melakukan berbagai aktivitas yang dapat membuat pengunjung tertarik untuk datang ke toko fisik.

Article Details

Section
Articles

References

Aaker, D.A. (1991), Managing Brand Equity; Capitalizing on the Value of a Brand, The Free Press, New York, NY.

Kotler, Philip, dan Kevin L, Keller. (2012). Marketing Management, 14th edition.

New Jersey:Prentice Hall

Endri, Probi, Engga,. & Prasetyo, Kurniawan. (2021) Strategi Komunikasi Pemasaran Produk Kopi Kawa Daun Tanah Datar Dalam Membangun Brand Awareness. Jurnal Audiens, Vol 2, No 1 (2021).

Durianto, Darmadi, Sugiarto, dan Toni Sitinjak. (2001). Strategi Menaklukan Pasar melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Merek. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Argiris C., 1994. Good communication that block learning. HBR. July – Agustus.

Hasbun, Budiharto., dan Endang Ruswanty. 2016. Komperasi Antara Kelompok yang Melihat Iklan dengan Brand Awareness Terhadap Niat Beli (Studi Pada Commuter Line).

Umar, H. 2001. Strategic Management in Action, Konsep, Teori, dan Teknik Menganalisis Manajemen Strategis Strategic Business Unit Berdasarkan Konsep Michael R. Porter, Fred R. David, dan WheelanHunger. Jakarta:PT Gramedia Pustaka UtamaJournal of Business Studies, 2(1).

Ahmadi, Abu. dan Tri Prasetya, Joko, 1997. Strategi Belajar Mengajar, Bandung: CV. Pustaka Setia, Cet. I

Machfoedz, Mahmud. (2010). Komunikasi Pemasaran Modern. Yogyakarta. Cakra Ilmu

Sugiono. (2010). Pintar Menulis Karya Tulis Ilmiah. Andi:Yogyakarta, p.

Soemanagara, Rd. (2006). Strategic Marketing Communication, Konsep Strategis dan Terapan.Bandung:Alfabeta.

Doolin, B. (1998). Information technology as disciplinary technology: being critical in interpretive research on information systems. Journal of Information Technology (Routledge, Ltd.), 13(4), 301.

Fauzi, Putri, Viny (2016), Pemanfaatan Instagram sebagai Social Media Marketing Er-Corner Boutique dalam Membangun Brand Awareness di Kota Pekanbaru, JOM FISIP, Vol 3, no 1.

Chaudhuri, A. and Holbrook, M.B. (2001), “The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty”, Journal of Marketing, Vol. 65 No. 2, pp. 81-93.