Pemasaran Digital Pada Media Sosial Akun Instagram Somethinc

Main Article Content

Jenchen Theresa
Sinta Paramita

Abstract




The development of technology and information is currently increasing and it has become a very important part of business today. Many local businesses now use social media to promote their business. The aim of this research is to examine the application of digital marketing on the Somethinc Instagram account in product marketing amidst intense competition for beauty brands in Indonesia. Somethinc is a local beauty brand that has products in Indonesia with quality skin care, make-up, and body products. This research uses a descriptive qualitative approach with in-depth interview techniques, textual and visual analysis, as well as documentary observation, from web Analisa.io. The results of this research show that digital marketing on Instagram Somethinc has an influence in maintaining product marketing in accordance with digital marketing theory which involves digital marketing indicators and digital marketing dimensions. As a promotional medium, social media managed by Somethinc also provides enriched information and education to followers. This increases the level of engagement with the Somethinc brand itself.





Perkembangan teknologi dan informasi saat ini semakin meningkat dan itu menjadi suatu bagian yang sangat penting dalam bisnis saat ini. Banyak bisnis lokal sekarang menggunakan media sosial untuk mempromosikan bisnis mereka. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji penerapan digital marketing pada akun Instagram Somethinc dalam pemasaran produk di tengah ketatnya persaingan brand kecantikan di Indonesia. Somethinc merupakan salah satu brand kecantikan local yang memiliki produk di Indonesia dengan produk perawatan kulit, rias wajah, dan tubuh yang berkualitas. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik wawancara secara mendalam, analisis tekstual dan visual, serta observasi dokumenter, dari web analisa.io. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa digital marketing pada Instagram Somethinc berpengaruh dalam mempertahankan pemasaran produk sesuai dengan teori digital marketing yang melibatkan indikator digital marketing dan dimensi digital marketing. Sebagai medium promosi, media sosial yang dikelola oleh Somethinc juga memberikan pengayaan informasi serta edukasi pada follower. Ini yang meningatkan level engagement dengan brand Somethinc itu sendiri.







Article Details

Section
Articles

References

Delicia, C., & Paramita, S. (2022). Konten Tiktok untuk Meningkatkan UMKM di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Rude Basic dan Agate Deluxe). Koneksi, 6(1), 218–225.

Kotler, Philip, & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran. Alih. Bahasa: Benyamin Molan. Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Kotler, Phillip, & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (16 ed.). Harlow: Pearson Education Limited.

Lamirin, L., Wijoyo, H., & Sutawan, K. (2021). Analisis Pemasaran Digital Dan Perkembangan Mental Di Provinsi Riau. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 8(3), 227–231.

Nasdini, Y. (2011). Digital Marketing Strategies That Millennials Find Appealing, Motivating, Or Just Annoying. Journal of Strategic marketing, 19(6), 489–499.

Sánchez-Franco, M. J., Peral-Peral, B., & Villarejo-Ramos, Á. F. (2014). Users’ Intrinsic and Extrinsic Drivers To Use A Web-Based Educational

Environment. Computers & Education, 74, 81–97.

Warmayana, I. G. A. K. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing dalam Promosi Pariwisata pada Era Industri 4.0. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 3(2), 81–92.