Strategi Komunikasi Pemasaran Starbucks (Penelitian Pada Gerai Starbucks Citra 6)

Main Article Content

Sergio Aurelius Panito
Gregorius Genep Sukendro

Abstract

The Covid-19 virus has caused various industrial and business sectors to be hampered and company sales and revenues have decreased. An appropriate and effective marketing strategy is needed to minimize company losses, especially during the Covid-19 pandemic. Starbucks Citra 6 is a coffee shop and one of the branch outlets belonging to the parent company, Starbucks. This study aims to find out how the marketing communication strategy implemented by Starbucks Citra 6 in increasing sales during the Covid-19 pandemic. This study uses the concepts and theories of communication, marketing communications, marketing strategies and new media. This research was conducted using a qualitative research approach and case study methods at Starbucks Citra 6. The results of this study indicate that Starbucks Citra 6 applies a marketing communication strategy in increasing sales during the Covid-19 pandemic by promoting through social media, selling several products at the official store by offering attractive discounts. The media used by Starbucks Citra 6 for promotion are Facebook, Twitter, Instagram, Line, Starbucks Card user email, and the Starbucks application. In this marketing strategy, Starbucks Citra 6 is actively promoting new products during the Covid-19 pandemic by utilizing social media.


 


Adanya virus Covid-19 menyebabkan berbagai sektor industry serta bisnis terhambat dan penjualan serta pemasukan perusahaan menurun. Perlu strategi pemasaran yang tepat dan efektif untuk meminimalisasi kerugian perusahaan terutama di masa pandemi Covid-19. Starbucks Citra 6 merupakan coffee shop dan salah satu gerai cabang milik perusahaan induk yakni Starbucks. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana strategi komunikasi pemasaran yang diterapkan oleh Starbucks Citra 6 dalam meningkatkan penjualan di masa pandemi Covid-19. Penelitian ini menggunakan konsep dan teori komunikasi, komunikasi pemasaran, strategi pemasaran dan new media. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dan metode studi kasus pada Starbucks Citra 6. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Starbucks Citra 6 menerapkan strategi komunikasi pemasaran dalam meningkatkan penjualan di masa pandemi Covid-19 dengan cara melakukan promosi melalui media sosial adalah melakukan penjualan beberapa produk di official store dengan memberikan penawaran diskon-diskon menarik. Media yang digunakan Starbucks Citra 6 untuk melakukan promosi adalah Facebook, Twitter, Instagram, Line, Email pengguna Starbucks Card, dan aplikasi Starbucks. Dalam strategi pemasaran tersebut, Starbucks Citra 6 secara aktif melakukan promosi produk baru di masa pandemi Covid-19 dengan cara memanfaatkan media sosial.

Article Details

Section
Articles

References

Ambar, R., & Sari, Wulan P. (2021). Komunikasi Pemasaran UMKM dalam Beradaptasidi Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Hello Cafe. Prologia, Vol 5 No 1. https://doi.org/10.24912/pr.v5i1.10107.

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 4th ed. Thousand Oaks, California: SAGE Publications.

White, E. (2015). In the American Grain. The Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines, 2(2), 249–270. https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199545810.003.0014