Proses Komunikasi Pemasaran dalam Penyelenggaraan Event Online (Studi Kasus pada PT. MarkPlus Indonesia)

Abigail Jessica, Riris Loisa
| Abstract views: 61 | views: 49

Abstract

The development of times is increasingly modern and tends to lead to increasingly advanced conditions and make the growth of digital era very rapid in supporting every community activity. PT. MarkPlus Indonesia is a company engaged in consulting, marketing research, education, and media and thecommunity. Markeeter's Mice is a division at PT. Markplus who works on an event that has run various events both at home and abroad. Innovation needs to be done to improve company marketing activities to become more effective. This study aims to determine the process of marketing communication in the implementation of online events conducted at PT. MarkPlus Indonesia. The theoretical basis of this research is marketing communication and the concept of MICE, New Media, events, and online events. This study uses a qualitative approach. Data was collected through interviews, observation, and documentation. Researchers used coding analysis techniques in processing research data. The results in this study found that marketing communication applied by PT. MarkPlus Indonesia in marketing is in the form of Above the Line which means that through advertising in print media and online media and Below the line which means through sponsorship and direct marketing. Implementation of online events conducted by PT. MarkPlus Indonesia begins with the preparation stage, implementation and reporting phase which includes the evaluation stage.


Perkembangan zaman yang semakin modern dan cenderung mengarah kepada keadaan yang semakinmaju dan membuat pertumbuhan era digital sangat pesat dalam menjamin setiap kegiatan masyarakat. PT. MarkPlus Indonesia merupakan perusahaan yang bergerak pada bidang riset pemasaran, konsultasi, pendidikan, dan media ataupun komunitas. Markeeter’s MICE merupakan divisi pada PT. MarkPlus yang mengerjakan suatu event yang sudah menjalankan berbagai macam event baik di dalam maupun di luar negeri. Inovasi perlu dilakukan untuk meningkatkan kegiatan pemasaran perusahaan agar menjadi lebih efektif. Penelitian memiliki tujuan untuk mengetahui proses komunikasi pemasaran dalam penyelenggaraan event online yang dilakukan pada PT. MarkPlus Indonesia. Landasan teori penelitian ini adalah komunikasi pemasaran serta konsep MICE, New Media, event dan event online. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Peneliti menggunakan teknik analisis coding dalam pengolahan data penelitian. Hasil dalam penelitian ini menemukan bahwa komunikasi Pemasaran yang diterapkan PT. MarkPlus Indonesia dalam melakukan pemasaran yakni berupa above the line yang berarti bahwa melalui iklan di media cetak dan media online serta below the line yang berarti melalui sponsorship dan direct marketing. Penyelenggaraan event online yang dilakukan oleh PT. MarkPlus Indonesia diawali dengantahap persiapan,pelaksanaan dan tahap pelaporan yang termasuk tahap evaluasi.


Keywords

marketing communications; online events; PT. MarkPlus Indonesia

Full Text:

PDF

References

ARIFIN, N. A., DJAMERENG, A., & ... (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Event Organizer Pt. Tiga Production Dalam Mendapatkan Kepercayaan Pelanggan. … : Jurnal Kajian Dakwah …, 614–630. http://journal.uin- alauddin.ac.id/index.php/washiyah/article/view/16230

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 4th ed. Thousand Oaks, California: SAGE Publications.

Desthiani, U., & Suwandi. (2019). Mice ( Meeting , Incentive , Convention , Exhibition ) (Issue 1). http://eprints.unpam.ac.id/8589/1/SKR0192_MICE.pdf

Duncan, T. (2005). Principles of Advertising and IMC. Boston: McGraw-Hill/Irwin.

Fitriah. (2018). KOMUNIKASI PEMASARAN MELALUI DESAIN VISUAL. Yogyakarta:Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA.

Firmansyah. (2019). KOMUNIKASI PEMASARAN. Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media.

Georgakopoulou, A., & Spilioti, T. (2016). The Routledge Handbook of Language and Digital Communication. London, New York: Routledge.

Hartono, N. A., Dida, S., & Hafiar, H. (2017). Pelaksanaan Kegiatan Special Event Jakarta Goes Pink Oleh Lovepink Indonesia. Jurnal Komunikasi, 10(2), 161. https://doi.org/10.21107/ilkom.v10i2.2519

ITALIANI, F. A. (2013). Bisma jurnal bisnis dan manajemen. Jurnal Bisnis Dan Manajemen Volume 6 No. 1 Agustus, 13(1), 43–51.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran, Jilid. 1, Ed. 13. Jakarta: Erlangga.

Limandono, J. A. D. D. (2018). Pengaruh Content Marketing Dan Event Marketing Terhadap Customer Engagement Dengan Sosial Media Marketing Sebagai Variabel Moderasi Di Pakuwon City. Jurnal Strategi Pemasaran, 5(1), 11.

Mania, S. (2008). Observasi Sebagai Alat Evaluasi Dalam Dunia Pendidikan Dan Pengajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 220–233. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n2a7

Martin Lister, J. D. (2008). New Media: A Critical Introduction 2nd Edition. New York: Routledge.

McQuail, D. (2011). Teori Komunikasi Massa. Jakarta: Salemba Humanika.Michael Hartono, R. F. (2019). HUBUNGAN ANTARA KAMPANYE DENGAN SIKAP REMAJA Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi Jl Wijaya II No 62 Jakarta 12160 Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Inter Studi Jl Wijaya II No 62 Jakarta 12160 School 17 Students Bekasi . The concept that used of this. 1(1), 34–47.

Copyright (c) 2022 Kiwari
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.