Pengaruh Sponsorship terhadap Brand Awareness Livin’ by Mandiri (Studi pada Event E-Sport MPL ID Season 8)

Andy Gunawan, H. H. Daniel Tamburian
| Abstract views: 94 | views: 65

Abstract

Sponsorship is a type of marketing or advertising that, when done correctly, can be very effective. Livin' by Mandiri, a mobile banking product that is accessible and has a target market of young people who need practicality, is one of Bank Mandiri's newest products. The purpose of this study was to know if sponsorship at the MPL ID Season 8 event influenced Livin' by Mandiri's brand awareness. Sponsorship and Brand Awareness are the variables used in this study. In this study, sponsorship has three dimensions: target audience reach, compatibility with the company's or brand's positioning, and message capacity. In this study, brand awareness has four dimensions: Unaware of Brand, Brand Recognition, Brand Recall, and Top of Mind. This study used quantitative research methods, and the population studied in this research is the MPL ID Season 8 audience, which has an average viewership 447,142 viewers. The Slovin formula was used to find the number of samples needed in this research. The data in this study indicates that sponsorship at the MPL ID Season 8 event has an effect on Livin' by Mandiri brand awareness, there is a sufficient connection between sponsorship and brand awareness, and there is a strong influence between sponsorship and brand awareness.

 

Sponsorship merupakan salah satu cara pemasaran atau periklanan yang sangat efektif jika dilakukan dengan tepat. Salah satu produk terbaru dari Bank Mandiri adalah Livin’ by Mandiri, produk mobile banking yang dapat diakses dan mempunyai target pasar anak-anak muda yang membutuhkan kepraktisan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah sponsorship pada event MPL ID Season 8 berpengaruh terhadap brand awareness Livin’ by Mandiri. Variabel pada penelitian ini adalah Sponsorship dan Brand awareness. dimensi sponsorship adalah Target Audience Reach, Compatibility with the Company’s or Brand’s Positioning & Message Capacity. Dimensi brand awareness yaitu Unaware of Brand, Brand Recognition, Brand Recall, Top of Mind. Peneliti menggunakan metode penelitian kuantitatif dan populasi penelitian ini adalah penonton MPL ID Season 8 yang mempunyai average viewers sebanyak 447,142 penonton. Untuk menentukan jumlah sampel yang dibutuhkan, peneliti menggunakan rumus Slovin. Hasil data pada penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh dari sponsorship pada event MPL ID Season 8 terhadap brand awareness Livin’ by Mandiri. Dari data penelitian ini, ditemukan bahwa terdapat hubungan yang cukup antara sponsorship dan brand awareness, dan terdapat pengaruh yang signifikan antara sponsorship dan brand awareness.

Keywords

brand awareness; e-sport; sponsorship

Full Text:

PDF

References

Dahwilani, D. M. (2020, December 23). Survei: 16,5 Persen Masyarakat Habiskan Waktu Main Game Online selama Pandemi Covid-19. INews.ID. Diakses pada 15 Agustus 2021 dari https://www.inews.id/techno/internet/survei-165-persen-

masyarakat-habiskan-waktu-main-game-online-selama-pandemi-covid-19

MPL ID Season 8 Statistics. (2021, October 25). Esports Charts. Diakses pada 5 November 2021 dari https://escharts.com/tournaments/mobile-legends/mpl-id-

Season-8

Rizal, A. (2021, August 16). Mobile Legends Jadi Mobile Game Paling Favorit di Indonesia 2021 - Info Komputer. Info Komputer; grid.id. Diakses pada 18 Agustus 2021 dari https://infokomputer.grid.id/read/122840670/mobile-

legends-jadi-mobile-game-paling-favorit-di-indonesia-2021

Salma, A. N. (2017). PENGARUH SPONSORSHIP DALAM MENINGKATKAN BRAND AWARENESS (Studi pada Sponsorship Garuda Indonesia Terhadap Liverpool FC sebagai Global Official Airline Partner). Interdisciplinary journal of Communication, Vol 2, No.1.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Copyright (c) 2022 Kiwari
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.