PENGEMBANGAN ALAT PERAGA EDUKATIF KENCANA SEBAGAI MEDIA ASYIK BELAJAR MEMBACA
Main Article Content
Abstract
Reading is one of the problems faced by teachers at school. To improve students' reading skills at school, the author developed the Kencana media. Kencana learning media consists of PKPH (Coconut Tree Letter Recognition) which aims to provide basic knowledge to children so as not to make mistakes in pronouncing letters, Puzzle Tiy which has the aim of reading in the method of spelling letter by letter, and Letter Books which are arranged with the aim of introducing ethnic groups. words that are strung together into simple words. The subjects used in the implementation of the Kencana media were 2 students. The evaluation results from the implementation of Kencana media show that there are differences in children's reading abilities before (baseline conditions) and after. This shows that Kencana media as an educational aid can improve children's reading skills.
Membaca adalah salah satu problem yang dihadapi guru di sekolah. Guna peningkatan kemampuan membaca siswa di sekolah, penulis dalam mengembangkan media Kencana. Media pembelajaran Kencana terdiri dari PKPH (Pohon Kelapa Pengenal Huruf) yang bertujuan untuk memberikan pengetahuan dasar pada anak agar tidak keliru dalam pengucapan huruf, Puzzle Tiy yang memiliki tujuan untuk membaca dalam metode mengeja huruf demi huruf dan Buku Huruf yang disusun dengan tujuan untuk pengenalan suku kata yang dirangkai menjadi kata sederhana. Subjek yang digunakan dalam implementasi media kencana sejumlah 2 siswa. Hasil evaluasi dari implementasi media Kencana menunjukkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan membaca anak sebelum (kondisi baseline) dan sesudah. Hal ini menunjukkan bahwa media Kencana sebagai alat peraga edukatif dapat meningkatkan kemampuan membaca anak.
Article Details
References
Pamungkassari, W. D. (2018). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media flashcard pada siswa kelas I. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 7 Tahun ke-7. 669-677.
Rahim, F. (2018). Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar (2nd ed.). Bumi Aksara.
Steinberg, D. D., Nagata, H. & Aline, D. P. (2013). Psycholinguistic: Language, mind, and world (Longman linguistic library). Routledge.