SOSIALISASI CORPORATE VALUES DI PT X DENGAN BUKU PANDUAN MENJADI THE GREAT INSPIRING INTERN

Main Article Content

Yang Adinda Zhafira
Verenica Deasyree Natalia
Kiky Dwi Hapsari Saraswati

Abstract

The internship program is believed to be able to increase student experience so that they are ready to enter the world of work. In carrying out the internship, we need to be in line with the values of the company. However, the values in the company are not considered important or are not even aware of their existence. Therefore, the author made a pocket book entitled "How To Become The Great Inspiring Intern" as a guide for interns at PT. X to make it easier to adapt to carrying out the internship activities. This pocket book is made so that interns are more aware and understand the description of the values, ethics, attitudes, vision, and mission of PT. X. Pocketbooks can be accessed by interns in digital books. Various values, ethics, behavior, vision, and mission of the company must have a good purpose. Based on the results of the feedback that the author got from internal students and the author's mentor during his internship at PT X, this pocketbook makes readers feel helped in terms of adjusting to the company culture. This pocket book contains behavioral indicators related to carrying on daily internship activities, so readers can better understand PT X's corporate values in greater depth. Before this pocketbook was made, there weren't further guidelines, and directions related to the implementation of PT X's corporate values, and after this guidebook, readers can adapt to the company because the language and use of words used are easy to understand, easy to read by the reader. Despite all the limitations, the author provides suggestions regarding the consistency of spreading practical ideas by conducting collective socialization among all internal students at PT X.


Program magang diyakini dapat menambah pengalaman mahasiswa agar siap memasuki dunia kerja. Dalam melaksanakan magang, penting untuk sejalan dengan nilai-nilai di perusahaan. Tetapi, seringkali nilai-nilai dalam perusahaan tidak dianggap penting, bahkan tidak disadari keberadaannya. Oleh karena itu, penulis membuat buku saku yang berjudul “How To Become The Great Inspiring Intern” sebagai panduan mahasiswa magang di PT. X agar lebih mudah beradaptasi dalam menjalani kegiatan magangnya. Buku saku dibuat agar mahasiswa magang lebih menyadari dan memahami gambaran nilai, etika, sikap, visi, dan misi yang dimiliki oleh PT. X secara lebih optimal. Buku saku dapat diakses oleh mahasiswa magang dalam bentuk digital book. Berbagai nilai, etika, perilaku, visi, dan misi perusahaan pasti memiliki tujuan yang baik. Berdasarkan hasil dari umpan balik yang penulis dapatkan dari mahasiswa intern dan mentor penulis selama magang di perusahaan PT X, buku saku ini membuat pembaca merasa terbantu dalam hal menyesuaikan diri dengan budaya perusahaan. Di dalam buku saku ini terdapat indikator perilaku yang berkaitan dalam menjalani aktivitas magang sehari-hari, sehingga pembaca dapat lebih memahami nilai-nilai perusahaan PT X secara lebih mendalam. Sebelum buku saku ini dibuat, tidak ada panduan, dan arahan lebih lanjut terkait penerapan nilai-nilai perusahaan PT X, dan setelah adanya buku saku ini, pembaca merasakan manfaat dalam beradaptasi dan menyesuaikan diri di dalam perusahaan karena bahasa dan penggunaan kata yang digunakan mudah untuk dipahami oleh pembaca. Dengan segala keterbatasan, penulis memberikan saran terkait konsistensi penyebaran ide praktik dengan melakukan sosialisasi secara kolektif kepada semua mahasiswa intern di PT X.

Article Details

Section
Artikel

References

Bratton, J., Gold, J., Bratton, A., & Steele, L. (2021). Human resource management. Bloomsbury Publishing.

Christina, A., & Fort, T. L. (2020). Finding the fit: Why compliance and ethics programs should seek to match individual and corporate values. Business Horizons. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.03.002

Dessler, G. (2020). Human Resource Management. Pearson.

Graham, J., Harvey, C., Popadak, J., & Rajgopal, S. (2017). Corporate culture: Evidence from the field. https://doi.org/10.3386/w23255

Grant, P., & McGhee, P. (2017). Personal moral values of directors and corporate governance. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 17(1), 1–12. https://doi.org/10.1108/cg-03-2016-0046

Hora, M. T., Parrott, E., & Her, P. (2020). How do students conceptualize the college internship experience? Towards a student-centered approach to designing and implementing internships. Journal of Education and Work, 1–19. https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1708869

Kampus Merdeka. (2022). Kampus Merdeka Kemdikbud. https://kampusmerdeka.kemdikbud.go.id/

Kementerian Ketenagakerjaan. (2019, Mei 28). Dalam lima tahun terakhir peserta magang tembus 180 ribu orang. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/05/28/dalam-lima-tahun-terakhir-pesert a-magang-tembus-180-ribu-orang

King, L. A. (2014). The Science of Psychology: An Appreciative View (3rd Edition). McGraw-Hill.

Lämsä, A.-M., Mattila, M., Lähdesmäki, M., & Suutari, T. (2019). Company values guiding the recruitment of employees with a foreign background. Baltic Journal of Management, 14(4), 658–675. https://doi.org/10.1108/bjm-04-2019-0112

Oxford Dictionaries (2013). Oxford English Mini Dictionary. Oxford. oxforddictionaries.com.

Peraturan Menteri Ketenagakerjaan Nomor 6 Tahun 2020 tentang Penyelenggaraan Pemagangan di Dalam Negeri

Silva, P., Lopes, B., Costa, M., Melo, A. I., Dias, G. P., Brito, E., & Seabra, D. (2016). The million-dollar question: Can internships boost employment? Studies in Higher Education, 43(1), 2–21. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1144181

Riggio, R. E. (2017). Introduction to industrial/organizational psychology. Routledge.

Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2003 tentang Ketenagakerjaan.