Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Kapasitas Inovasi terhadap Kesuksesan Proyek pada Bidang Fashion

Main Article Content

Fernando Gho Danny
Louis Utama

Abstract

Purpose – This paper examines the relationship between entrepreneurial orientation, innovation capacity, and firm performance in the creative industries context. Design/methodology/approach – The developed conceptual model is tested using partial least square ( PLS ) using a sample of 30 creative industries small medium enterprises owners.

Findings – The result of the PLS model shows that both EO and IC act as a basis for improved business performance among small and medium enterprises. Based on the research findings, it can be argued that both EO and EO fully unlock their value-creating potential among small and medium enterprises.

Originality/value – In addition to providing initial insight on the relationship between entrepreneurial action, innovative capacity, and performance with the creative industries, the paper also is one of the first on the creative industries to focus on firm-level strategy.


Tujuan dari makalah ini adalah membahas hubungan antara orientasi kewirausahaan, kapasitas inovasi, dan kinerja perusahaan dalam konteks industri kreatif. Desain / metodologi / pendekatan - Model konseptual yang dikembangkan diuji menggunakan partial least square (PLS) menggunakan sampel 30 pemilik UKM industri kreatif. Temuan - Hasil model PLS menunjukkan bahwa baik EO dan IC bertindak sebagai dasar untuk meningkatkan kesuksesan proyek di antara usaha kecil dan menengah. Berdasarkan temuan penelitian, dapat dikatakan bahwa EO dan IC sepenuhnya membuka kunci potensi penciptaan nilai mereka di antara perusahaan kecil dan menengah. Orisinalitas / nilai – Dalam studi ini selain memberikan wawasan awal antar tindakan kewirausahaan, kapasitas inovaif dan kinerja dalam indsutri kreatif. Makalah ini juga merupakan salah satu yang pertama di industri kreatif untuk fokus pada tingkat perusahaan. Kata kunci: Entrepreneurial marketing, Innovation, Competitive Advantage, Creativity in Marketing, Entrepreneurial orientation.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Fernando Gho Danny, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ekonomi & Bisnis

Universitas Tarumanagara

Louis Utama, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ekonomi & Bisnis

Universitas Tarumanagara

References

Bekraf.go.id. (2017). data statistik dan hasil survei ekonomi kreatif. 4 - 6.

Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A Conceptual Model of Entrepreneurship as Firm Behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(Fall): 7-26.

Dess, G., & Lumpkin, G. (2005). Entrepreneurial Orientations as a Source of Innovative Strategy.

Dess, G., & Picken, J. (2000). Changing Roles: Leadership in the 21st Century. Organization Dynamics (Winter), 18-33.

Knight, G. (2000). Entrepreneurship and Marketing Strategy: the SME Under Globalization. Journal of International Marketing, ISSN 1069-031X, Vol.8, No.2 .

Lawson, B., & Samson, D. (2001). Developing Innovation Capability in Organisations: A Dynamic Capabilities Approach. International Journal of Innovation Management, Vol. 5(3): 377-400.

Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (2001). Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle. J. Bus. Venturing 16. 429-451.

Maurice, G. (2005). An Empirical Study of Performance Measurement in Manufacturing Firm. International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54 No.5/6.pp.419-437.

Purnama, C., & Suyanto. (2010). Motivasi dan Kemampuan Usaha dalam Meningkatkan Keberhasilan Usaha Industri Kecil. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 12, 2: 177-184.

Robbins, S. P. (1994). Teori Organisasi : Konsep, Struktur, Proses. Jakarta: Penerbit Arcan. Sinarsi, A. (2013). Analisis Pengaruh Orientasi Kewirausahaan terhadap Strategi Bisnis dalam Meningkatkan kinerja Perusahaan. Prosiding Seminar Nasional ISBN, 978-979.

Sugiyono. (2015 ). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Umar, H. (2007). Metode Penelitian Untuk Skripsi Dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Utama, L., 2018. Pengaruh Sumber Daya Pemilik Waralaba Terhadap Kinerja Penerima Waralaba Dengan Orientasi Kewirausahaan sebagai mediasi. Conference On Management and Behavioral Studies.

Zahra, S. A., & Covin, J. G. (1995). Contextual Influences on the Corporate Entrepreneurship - Performance Relationship: A Longitudinal Analysis. Journal of Business Venturing, 10, 43-58.