PERANCANGAN KANTOR BISNIS RINTISAN MILENIAL DI KRAMAT PELA

Reynaldo Reynaldo, Fermanto Lianto
| Abstract views: 56 | views: 39

Abstract

In this era where millennials increasingly dominating the world, especially in the world of works, the boundaries between working with other activities are increasingly fading too. But because of their characters whose tend to be flexible in everything, millennials also prefer to work anywhere as long as there is an internet connection and electricity sources. For example, a coffee shop or cafe is a popular place for millennials to work with their laptops. Some of them are startup entrepreneurs where mostly they don’t have enough money to rent an office space, so that a startup business office is needed to suit with millennial behaviors and preferences. Therefore, there are 2 main objectives of the design of this startup business office; 1) to determine the startup office typology efficiently and precisely balancing the behavior of the millennial generation in starting and running a startup business; 2) to apply the results from the pattern language method that is appropriate for the design of this startup business office. In order for the design to be carried out properly and systematically, the compilers used the pattern language method to determine the zoning of human activities in the building area so that proper and clear in and out grooves are formed. The final results of the design are expected to increase the productivity of the millennial startup business supported by the typology of the appropriate startup business office.

 

Abstrak

Di era dimana generasi milenial semakin mendominasi dunia terutama di dalam dunia pekerjaan, batasan antara aktivitas bekerja dengan aktivitas-aktivitas lainnya semakin memudar. Namun karena karakteristik mereka yang cenderung fleksibel dalam segala hal, milenial juga cenderung lebih memilih untuk bekerja dimana saja selama ada koneksi internet dan stop kontak.  Sebagai contoh, coffee shop atau kafe menjadi tempat yang popular untuk orang-orang milenial untuk bekerja di depan laptopnya. Sebagian dari mereka adalah merupakan startup entrepenur yang dimana mereka masih belum memiliki biaya untuk menyewa sebuah area kantor, sehingga dibutuhkan sebuah kantor bisnis rintisan yang sesuai dengan perilaku dan kesejamanan milenial.  Oleh karena itu, terdapat 2 tujuan utama dari perancangan kantor bisnis rintisan ini; 1) menentukan dan mengkaji tipologi kantor startup yang secara efisien dan tepat untuk menyelaraskan perilaku generasi millennial dalam memulai dan menjalankan bisnis rintisan; 2) menerapkan hasil dari metode pattern language yang sesuai pada perancangan kantor bisnis rintisan ini. Agar perancangan kantor bisnis rintisan ini dapat dijalankan dengan baik dan sistematis, maka penyusun menggunakan metode pattern language menentukan zoning aktivitas manusia di area bangunan sehingga terbentuk alur-alur masuk dan keluar yang tepat dan jelas.  Hasil akhir dari perancangan diharapkan dapat meningkatkan produktivitas pebisnis rintisan milenial yang di dukung oleh tipologi kantor bisnis rintisan yang tepat.

Keywords

Bisnis; Kantor; Milenial; Rintisan

Full Text:

PDF

References

Alexander, C. (1977). A Pattern Language. New York: Oxford University Press

Dugyu, E. (2013). How to Create a Co-Working Space Handbook. Italy : hal 16

Jacob, M. (2016). 5 Tip Memperlakukan Generasi Millennial di Tempat Kerja. Diakses 3 Maret 2019, dari https://id.techinasia.com/tip-memperlakukan-generasi-millennial-di-tempat-kerja

Liu, H. (2012). B.Arch Thesis Prep Fall. Syracuse Univeristy School of Architecture. Diakses 4 Maret 2019, dari https://surface.syr.edu/architecture_tpreps/196/

Nuring, A. (2018). 5 Cara Generasi Millennial Mengubah Budaya Kerja Dan Desain Kantor. Diakses 3 Maret 2019, dari https://www.arginuring.com/blog/2018/07/11/5-cara-generasi-millennial-mengubah-budaya-kerja-dan-desain-kantor/

Rahmawati, A. A. D. (2018). Di Masa Depan Orang Akan Ngantor di Coffee Shop, Ini Alasannya. Diakses 4 Maret 2019, dari https://food.detik.com/info-kuliner/d-3795387/di-masa-depan-orang-akan-ngantor-di-coffee-shop-ini-alasannya.

Ross, P. (2012). Typologies: Offices. Diakses 3 Maret 2019, dari https://www.architectural-review.com/essays/typology/typology-offices/8633367.article


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks