KAJIAN INOVASI DESAIN BIOSKOP DALAM UPAYA PENGEMBALIAN MINAT GENERASI MILENIAL TERHADAP MOTION PICTURE ENTERTAINMENT

Chelsea Mutama, Nina Carina
| Abstract views: 84 | views: 56

Abstract

The Millennials Generation or Gen Y, are those born between the year of 1981-2000. The characteristic and lifestyle differences between them and previous generations have resulted in the emergence of new problems and trends in the millennial era, including a phenomena known as The Death of Cinemas that affected the closing of some cinema venues and the drop of cinema ticket sales. According Research conducted by National Cinemedia in the year 2016, The Death of Cinemas is caused by millennials’ dissatisfaction of movie theater venues. There had been no significant changes in the last 20 years while the ticket price had increased 2 times as expensive. This further resulted in 2% decrease of ticket sales per year. Other results showed that movies have a great significance on millennials, not only as entertainment, but also education, influencer, even passion. So this project, titled CineFlicks : Movie Theater & Animation Course aims to restore the essence of motion picture entertainment for millennials and support the advancement of animation, as one of the most preferred movie genre for millennials. The design method used in this project is typology. By studying the evolution of types and variations of movie theater, the designer hopes to understand the design aspects that have changed and those that have always been maintained in movie theater planning. By doing this, the designer hopes to create a certain innovation that will able to respond millennials’ movie-going behaviors as well as possible.

 

Abstrak

Generasi Milenial atau Gen Y adalah mereka yang lahir antar tahun 1981-2000. Perbedaan karakteristik dan gaya hidup mereka dengan generasi-generasi sebelumnya menimbulkan berbagai permasalahan dan trend baru, salah satunya adalah fenomena The Death of Cinemas yang ditandai 2 hal utama, yaitu penutupan beberapa bioskop dan penurunan pedapatan bioskop dari penjualan tiket. Sejak dampak dari fenomena ini semakin terasa, 2 perusahaan yang bergerak di bidang marketing & management bioskop melakukan riset untuk memahami penyebab peristiwa ini dan cara menanganinya. Berdasarkan hasil riset National Cinemedia (NCM) berjudul Millennials Movie Going Experience, yang dilakukan tahun 2016 mengenai penyebab fenomena The Death of Cinemas, diketahui bahwa mayoritas mengalami ketidakpuasan akan movie theater venue yang tidak mengalami perkembangan signifikan dalam 20 tahun terakhir, namun diiringi dengan kenaikan harga tiket hingga dua kali lipat. Film memiliki signifikansi besar dalam dunia generasi milenial, tidak hanya sebagai hiburan, tapi juga sarana edukasi, influencer, dan passion. Jadi, proyek ini bertujuan mengembalikan esensi dari motion picture entertainment bagi generasi milenial dan mendukung perkembangan animasi, sebagai genre film yang mengalami peningkatan pesat sebagai preferensi. Metode yang digunakan dalam perancangan adalah metode tipologi. Dengan mempelajari perkembangan movie theater venue, perancang berharap dapat memahami faktor-faktor yang berubah atau dipertahankan seiring perkembangan zaman, agar dapat menghasilkan sebuah inovasi desain yang dapat merespon movie-going behaviours dari generasi milenial dengan sebaik mungkin.

Keywords

bioskop; esensi; fenomena; milenial; preferensi

Full Text:

PDF

References

Doelle, L. (1990). Akustik lingkungan. Jakarta: Erlangga.

Kuttruff, H. (1979). Room Accoustics. London: Spon Press 11 New Fetter Lane.

Mediastika, C.E. (2005). Akustika bangunan. Jakarta: Erlangga.

Neufert, E. (2002). Data Arsitek. Edisi 2. Jakarta: Erlangga.

Roderick, H. (1987). Theater Planning. Architectural Press.

Discover the Advantage in Design


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.