PENERAPAN METODE TIPOLOGI WATER ARCHITECTURE DALAM RUANG EDUKASI DAN REKREASI PENGOLAHAN AIR JAKARTA

Chavia Chavia
| Abstract views: 45 | views: 35

Abstract

Water and sanitation are the top priorities for the city of Jakarta, however, the air containers in Jakarta are not maintained. Millennial has a significant role in environmental and natural issues because the millennial generation is a vital change agent that will determine how to deal with the surrounding environment. The Jakarta water treatment and recreation room is a place of interaction for millennials and residents of Jakarta City that adds value to education about air. This project was designed with the ecological icon of urban Jakarta with the mission of being an educational educational facility that is open to facilitate and inspire people for air interests. The typology study method reveals the shape of buildings and waste water treatment building programs that already exist in developed countries is one of the methods used in the completion of architectural programming. Approved by typology, air and architecture methods, the expression of the iconic water-based architecture from the recreational concept of wastewater treatment was created by providing support for the design of wastewater treatment (PAL) in the Setiabudi Reservoir using bridges that are looking for education by looking directly at the treatment system Setiabudi Reservoir wastewater.


Abstrak

Air dan sanitasi adalah prioritas utama bagi kehidupan Kota Jakarta namun keadaan wadah air yang ada di Kota Jakarta tidak terawat. Milenial memiliki peran yang signifikan terhadap masalah lingkungan dan isu alam karena generasi milenial merupakan agen perubahan vital yang akan menentukan bagaimana nantinya keadaan lingkungan sekitarnya. Ruang edukasi dan rekreasi pengolahan air Jakarta adalah sebuah wadah interaksi bagi generasi milenial dan warga Kota Jakarta yang ditambahkan nilai edukasi tentang air. Proyek ini didesain dengan sebagai ikon ekologis urban Jakarta dengan misi menjadi fasilitas edu- eko turisme yang terbuka untuk melibatkan dan menginspirasi masyarakat untuk peduli untuk air. Metode studi tipologi ekspresi bentuk bangunan dan program bangunan pengolahan air limbah yang sudah ada di negara maju merupakan salah satu metode yang digunakan dalam merancang pemograman arsitektur. Metode tipologi, air dan arsitektur dengan  kaitannya menamilkan ekpresi arsitektur berbasis air yang ikonik adanya konsep rekreatif pengolahan air di limbah diwujudkan dengan memberikan upaya penggabungan desain dengan pengolahan air limbah (PAL) di Waduk Setiabudi dengan menggunakan jembatan sehingga pengunjung mendapatkan edukasi dengan melihat langsung sistem pengolahan air limbah Waduk Setiabudi. 

 


Keywords

fasilitas edu-eko turisme; pengolahan air limbah; rekreatif edukatif

Full Text:

PDF

References

Harari Y.H. (2015). Homodeus A Brief History of Tomorrow.

Deviyana. (2016). Jurnal “Taman Rekreasi Edukatif Anak Di Kota Makassar” .Diakses pada Januari 2017.

Setiabudi, W. (2015). Revitalisasi Waduk Setiabudi. Diakses pada Januari 2016, From http://mediaindonesia.com/read/detail/111869-revitalisasi-waduk-setiabudi.

PAL Jaya (2016). Pengolahan Air Limbah Sistem Perppaan Retrieved Januari 2016,From http://www.paljaya.com/jasa-layanan-kami/air-limbah-sistem-perpipaan.

Harian Nasional (2017). DKI Kembangkan waduk setiabudi barat Retrieved 26 Juli 2017, From http://harnas.co/2017/07/06/dki-kembangkan-waduk-setiabudi-barat.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.