REDESAIN STASIUN BLOK-M

Andy Putra, Tony Winata
| Abstract views: 48 | views: 21

Abstract

The millennial generation is one of the generations that supports in the advancement of Indonesian economy through the utilization of their creativity, in order to achieve the targeted proportion of creative economy as a whole. Jakarta is a city that is dominated by many spaces that support the development of individual talents, showcase their own creativity as well as to influence the general public through innovative products. To achieve it, many commuters enter Jakarta everyday to open themselves up to possibilities of self-improvement and self-development in many different ways: working, having internship, studying and many more to develop their individual potency. The redesign of Blok M bus station provides a new contemporary space for commuters that travel to Jakarta as well as a series of spaces that helps in driving the millennials toward creative possibilities through interactive and collaborative methods (both visually and communicatively). The addition of new functions to meet the bus station quality and fulfillment that surrounds it such as the addition of bus waiting rooms, reading rooms, and areas of creativity and building façade concept showcases different zoning for creativity that is applied, whilst the curvilinear form reflects endless creativity.

 

 

Abstrak

Kalangan milenial merupakan salah satu kalangan yang mendorong perekonomian Indonesia dengan kreatifitasnya, untuk menuju ekonomi yang berbasis kepada ekonomi kreatif. Kota Jakarta merupakan kota yang didominasi oleh banyaknya tempat untuk mengembangkan talentanya, tempat untuk menunjukkan kreatifitas serta tempat untuk menyebarkan atau mempengaruhi sekitarnya berupa produk yang bersifat inovatif. Oleh karena itu, banyaknya penduduk komuter atau luar kota datang ke Jakarta untuk mempelajari serta mengembangkan kegemarannya dengan cara yang berbeda-beda, ada yang bekerja, magang, belajar, dan sebagainya untuk mengembangkan potensinya. Pembaharuan stasiun bus Blok-M memberikan ruang untuk membantu komuter untuk dapat berdatangan ke Jakarta serta menyediakan wadah didalamnya dalam hal-hal baru yang memiliki penerapan dalam hal pengembangan kreatifitas serta perekonomian kreatif yang bersifat interaktif dan kolaboratif dengan memadukan konsep berbagi (bersifat visual maupun komunikatif). Adapun  penambahan fungsi baru untuk memenuhi kualitas stasiun bus serta pemenuhan yang melingkupi sekitarnya seperti adanya penambahan ruang tunggu bus, ruang baca, dan area kreatifitas serta konsep fasad bangunan yang memperlihatkan pembagian zona perpindahan dengan kreatiftitas yang diterapkan dengan adanya alur likukan-likukan mencerminkan kreatifitasan tanpa batas.

Keywords

ekonomi kreatif; komuter; kreatif; milenial stasiun

Full Text:

PDF

References

AASHTO. (2010). Geometric Design Guide for Transit Facilities on Highways and Streets, Chapter5 Off-Line Transit Facilities. Washington: American subcommittee on design

AASHTO. SKF & SRA. (1999). Better Bus Stops (in Swedish: Bättre busshållplatser). Svenska kommunförbundet (SKF); Swedish Road Adminstration (Vägverket); Svenska Lokaltrafikföreningen.

Basewanox, J. (2017). Retrieved from World Trade Center Transportation Hub: https://issuu.com/janbaxewanos/docs/case_study_the_wtc_transportation_h

Beaton, C. (2015). Retrieved from Why Millennials Are so Stressed—and What to Do about It: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-gen-y-guide/201509/why-millennials-are-so-stressed-and-what-do-about-it

Billy, A. T. (2017). Retrieved from MRT Jakarta Mampu Mengangkut 173 Ribu Penumpang Per Hari: http://www.tribunnews.com/bisnis/2017/10/31/mrt-jakarta-mampu-mengangkut-173-ribu-penumpang-per-hari

Coconuts Jakarta. (2017). Retrieved from Jakarta Ranked One Stressfull Cities World Global Study: https://coconuts.co/jakarta/news/jakarta-ranked-one-stressful-cities-world-global-study/

Cosmopolitan. (2016). Retrieved from Generasi Millennial Malas Bekerja: http://www.cosmopolitan.co.id/article/read/12/2016/11108/generasi-millennial-malas-bekerja-baca-dulu-alasannya

Dian, M.. (2015). Retrieved from Hewan Peliharaan yang Berdampak Menyehatkan:https://lifestyle.kompas.com/read/2015/07/20/160000023/5.Hewan.Peliharaan.yang.Berdampak.Menyehatkan

Karima, A. (2014). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Stress Kerja. Retrieved from https://www.academia.edu/8666241/Faktor-faktor_yang_Mempengaruhi_Stress_Kerja

republikbjm. (2015). Retrieved from Survei membuktikan, banyak pekerja di kota-kota besar stress memuncak: https://republikbjm.wordpress.com/2015/04/20/survei-membuktikan-banyak-pekerja-di-kota-kota-besar-stress-memuncak/

SRA & SKF. (2004). Road Design (VGU Sidoanläggningar). Swedish Road Adminstration SRA (Vägverket) and Svenska kommunförbundet SKF.

SKL. (2013). Accessibility Measures for Public Transport (in Swedish: Framkomlighetsåtgärder för kollektivtrafiken) Stockholm: SKL.

SL. (1987 & 1988). Dockningsterminaler, Utformning och utvärdering. Sockholm: Storstockholms Lokaltrafik (SL); Fastigheter AB med konsulthjälp från VBB VIAK.

Spenner, P. (2016). Retrieved from Inside the Millennial Mind: The Do's & Don'ts of Marketing to this Powerful Generation: https://www.forbes.com/sites/patrickspenner/2014/04/16/inside-the-millennial-mind-the-dos-donts-of-marketing-to-this-powerful-generation-3/#3ada0c6d2c87

TRB. (2000). Highway Capacity Manual HCM2000. TRB.

Wahyudi, M. (2016). Retrieved from Studi: Di Jepang, 37 persen generasi muda ingin kerja sampai mati: https://www.merdeka.com/uang/studi-di-jepang-37-persen-generasi-muda-ingin-kerja-sampai-mati.html

Wendle, B. (1997). What Delays the Bus? (in Swedish Vad fördröjer bussen?). Lund: Lunds tekniska högskola: Institutionen för trafikteknik

Wijayanti, S. (2018). Retrieved from 10 Ciri Dasar Generasi Millennial: https://www.idntimes.com/life/inspiration/sinta-wijayanti-d/10-ciri-dasar-generasi-millennial-c1c2/full


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.