SEKOLAH VOKASI ILMU KOMPUTER BSD

Lauren Margaretha, Rudy Trisno
| Abstract views: 31 | views: 24

Abstract

Education in Indonesia is not ready to be used in the workplace because of the limited skills of today's graduates. Therefore, for the millennium as a graduate candidate, the change in the education system is one of the important things in the future. Architecturally, what we want to achieve is to create an educational space that suits the needs. Vocational schools are one of the solutions to overcome the workforce that is considered to not have sufficient skills. Specifically, the field that is the focus of this vocational school is Computer Science or Computer Science. The theory concludes that the relationship between typology, architecture, and millennial behavior in educational buildings is a space that has an effective collaboration and classroom system. The design method used is a stepwise analysis, namely on site, program activities, and design concepts, where the analysis produces a design. In conclusion, site selection does not affect the building of education, but rather the distribution of circulation. In the activity program, the building system architecturally is to share the capacity of the closed class, with open spaces such as collaborative space to study outside the classroom or mutual discussion. The program is to build a conducive educational atmosphere and support students to improve their abilities. And finally, open space has different peil floors to be one component in architectural values that can be used to guarantee the existence of connectivity between spaces.

 

Abstrak

Pendidikan di Indonesia belum siap untuk dipakai dalam dunia kerja karena adanya keterbatasan kemampuan dari lulusan sarjana masa kini. Oleh karena itu, untuk generasi millenial sebagai calon lulusan sarjana, perubahan sistem pendidikan menjadi salah satu hal yang penting di masa depan. Secara arsitektural, hal yang ingin dicapai adalah menciptakan ruang edukasi yang sesuai dengan kebutuhan. Sekolah vokasi menjadi salah satu solusi untuk mengatasi angkatan kerja yang dianggap belum memiliki skill yang cukup. Secara spesifik, bidang yang menjadi fokus di dalam sekolah vokasi ini adalah Computer Science atau  Ilmu Komputer. Teori menyimpulkan bahwa hubungan antara tipologi, arsitektur, dan perilaku millenial pada bangunan edukasi adalah ruang yang memiliki sistem kolaborasi dan ruang kelas yang efektif. Metode perancangan yang digunakan adalah analisa bertahap, yaitu pada tapak, program kegiatan, dan konsep perancangan, dimana analisa tersebut menghasilkan desain. Kesimpulannya, pemilihan tapak tidak mempengaruhi bangunan edukasi, melainkan lebih kepada pembagian sirkulasi. Pada program kegiatan, sistem bangunan secara arsitektural adalah membagi kapasitas kelas tertutup, dengan ruang terbuka seperti ruang kolaboratif untuk belajar di luar kelas ataupun saling diskusi. Program tersebut untuk membangun suasana pendidikan yang kondusif dan mendukung untuk meningkatkan kemampuan pada pelajar. Dan terakhir, ruang terbuka memiliki perbedaan peil lantai menjadi salah satu komponen dalam nilai arsitektur yang bisa digunakan untuk menjamin adanya konektivitas antar ruang.

 

Keywords

ilmu komputer; kelas kecil; konektivitas ruang; ruang kolaborasi; sekolah vokasi

Full Text:

PDF

References

ACM & IEEE. (2013). Computer Science Curricula 2013 : Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Program in Computer Science. Amerika Serikat: ACM & IEEE Computer Society.

Alexander, C., Ishikawa, S., & Silverstein, M. (1977). A Pattern Language : Towns, Building, Construction. New York: Oxford University Press.

Ching, F. D. (1979). Architecture Form, Space, and Order. New York: Van Nostrand Reinhold.

Colquhoun, A. (1996). Typology and Design Method. Theorizing Architecture for Architecture: an Anthology of Architectural Theory, 250-257.

Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan. (2016). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Vokasi. Jakarta: Kementrian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi.

Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia nomor 234/U/2000 tentang Pedoman Pendirian Perguruan Tinggi

Kuhn, C. (2012, March 29). Typology : School. The Architectural Review.

Kurnianto, K. H. (2009). Sekolah Tinggi Arsitektur di Kota Malang dengan Tema Arsitektur Tropis. Malang: ITN.

Lyons, S. (2003). An Exploration of Generational Values in Life and at Work. Ottawa: Carieton University.

Pusparisa, Y. (2019). Angka Pengangguran Lulusan Universitas Meningkat. Retrieved May 17, 2019, from https://katadata.co.id/infografik/2019/05/17/angka-pengangguran-lulusan-perguruan-tinggi-meningkat

Tandal, A. N., & Egam, I. P. (2011). Deskripsi umum behaviorisme. Arsitektur Berwawasan Perilaku (Behaviorisme), 53-54.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.