STUDI KONEKTIVITAS ANTAR MODA ANGKUTAN UMUM DI KAWASAN INTERMODA BSD CITY, KABUPATEN TANGERANG

Main Article Content

Sonia Azmy
Regina Suryadjaja
B. Irwan Wipranata
Suryadi Santoso

Abstract

Cities continue to experience unavoidable developments, both from an economic, social and cultural perspective as reflected in an increase in population and activity in urban areas. One example of activities in urban areas is people who want to do mobility from one place to another in order to fulfill their activity objectives. It's the same with the people in Tangerang Regency who live in Cisauk District and Pagedangan District. To meet this need, an area called "Intermoda BSD City" was built, where in the area there are two modes of transportation that are integrated with each other, namely trains and shuttle buses. Based on the guidelines of the Institute for Transportation and Development, intermodal integration has connectivity aspects where each mode must be integrated efficiently with each other and be able to reach the surrounding area. In the Intermodal BSD City case, Cisauk Station is integrated with the BSD Link shuttle bus terminal mode of transportation which only serves the BSD City Area route, even in its existing conditions there are still very few users of the Shuttle Bus and people prefer to use private transportation as a secondary mode. This is certainly not in accordance with the concept of good intermodal integration. Therefore, this study aims to determine the condition of the regional transportation system, especially in the intermodal connectivity of public transportation served by Intermodal BSD City. The results of this study are to provide suggestions and recommendations regarding the problems that have been identified.


Keywords:  facilities and infrastructure; integration; intermodal; public transport


Abstrak


Kota terus mengalami perkembangan yang tidak dapat dihindari, baik dari segi ekonomi, sosial dan juga budaya yang tercermin dari peningkatan jumlah penduduk dan aktivitas pada perkotaan. Salah satu contoh kegiatan aktivitas pada perkotaan adalah masyarakat yang ingin melakukan mobilitas dari satu tempat ke tempat lainnya guna memenuhi tujuan aktivitasnya. Sama halnya dengan masyarakat pada Kabupaten Tangerang yang bertempat tinggal di Kecamatan Cisauk dan Kecamatan Pagedangan. Untuk memenuhi kebutuhan tersebut, dibangunlah sebuah kawasan bernama “Intermoda BSD City”, dimana dalam kawasan tersebut terdapat dua moda transportasi yang saling terintegrasi, yaitu kereta api dan shuttle bus. Berdasarkan panduan Insitute for Transportation and Development, integrasi antar moda memiliki aspek konektivitas dimana setiap antar moda harus saling terintegrasi dengan efisien dan mampu menjangkau daerah sekitarnya. Pada kasus Intermoda BSD City, Stasiun Cisauk terintegrasi dengan moda transportasi terminal shuttle bus BSD Link yang hanya melayani rute Kawasan BSD City saja, pada kondisi eksistingnya pun pengguna dari shuttle bus tersebut masih sangat sedikit dan pengguna lebih memilih menggunakan transportasi pribadi sebagai moda lanjutan. Hal tersebut tentunya tidak sesuai dengan konsep dari integrasi antar moda yang baik. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kondisi sistem transportasi kawasan khususnya pada konektivitas antar moda transportasi umum yang dilayani oleh Intermoda BSD City. Hasil dari studi ini ialah memberikan saran serta rekomendasi mengenai permasalahan yang telah diidentifikasi.

Article Details

Section
Articles

References

Anand, N., Gupta, A., & Appel, H. (2018). The Promise of Infrastructure. USA: Duke University Press.

Biljecki, F., Ledoux, H., & Oosterom, V. P. (2012). Transportation Mode-Based Segmentation and Classification of Movement Trajectories. 385-407.

Bruton, M. J. (2021). Introduction to Transportation Planning. USA: Routledge.

Davenport, J., & Davenport, J. L. (2006). The Ecology of Transportation: Managing Mobility for Environment. Irlandia: Springer Dordrecht.

Ginovi, M., & Banister, D. (2010). Integrated Transport From Policy to Practice. USA: Routledge

ITDP Indonesia. 2020. Pedoman Integrasi Antarmoda. Jakarta Pusat: Institute for Transportation & Development Policy.

Land, Sinarmas. (2021, November 8). Diambil kembali dari Sinarmas Land Web site: https://www.sinarmasland.com/news/mitbana-dan-sinar-mas-land-umumkan-rencana-solusi-smart-mobility

Liu, Y. (2011). Intermodal Transit Hub: Improving the Transfer Environment at the Li Shui Bridge Transportation Node in Beijing, 12-14.

Peraturan Presiden Republik Indonesia. (2018). Peraturan Presiden RI no. 55 Tahun 2018. Jakarta: JDIH BPK RI.

Rudi Azis, S.T., M.Si, Asrul, S.T. (2014). Pengantar Sistem dan Perencanaan Transportasi. Jakarta: Deepublish.

Waney, E., Runtunuwu Sherley, Mandang, D., Taju, D., & Lonan, P. (2023). Pemetaan Kondisi Sarana dan Prasarana Infrastruktur Berkelanjutan Berbasis Foto Udara pada Kelurahan Kairagi Dua Kecamatan Mapanget Kota Manado. 67.

Yong-jong, K., Dongdeug, C., Keechoo, C., Sigon, K. (2017). New Intermodal Transport Systems in Korea. Korea; The Korea Transport Institute (KOTI).