PENGEMBANGAN MELALUI PEMAHAMAN EMPATIK HALTE TRANSJAKARTA GROGOL 2 UNTUK MENINGKATKAN KENYAMANAN PENGALAMAN PENGGUNA

Main Article Content

Gerald Revell Nur Asan
Maria Veronica Gandha

Abstract

Congestion in urban environments like Jakarta is inevitable due to rapid population growth and increased vehicle usage. The conventional approach of seeking new land for development is unsustainable. This work and research focus on the Grogol 2 bus stop, aiming to understand its current state and learn from past mistakes. The design objective is to reduce passenger fluctuations during peak hours by providing a comfortable waiting area. This study involves research and design, incorporating interviews, relevant precedent studies, and the practical application of architectural principles. An empathic architecture approach is used, serving as a vessel for human activity.


Keywords: congestion; empathic architecture; Grogol 2 bus stop; growing population; urban environment


Abstrak


Kemacetan di lingkungan perkotaan seperti Jakarta tidak dapat dihindari karena pertumbuhan penduduk yang pesat dan peningkatan penggunaan kendaraan. Pendekatan konvensional dalam mencari lahan baru untuk pembangunan tidak berkelanjutan. Karya dan penelitian ini berfokus pada halte bus Grogol 2, dengan tujuan memahami kondisinya saat ini dan belajar dari kesalahan masa lalu. Tujuan desainnya adalah untuk mengurangi fluktuasi penumpang pada jam sibuk dengan menyediakan area tunggu yang nyaman. Studi ini melibatkan penelitian dan desain, dengan melibatkan wawancara, studi preseden relevan dalam kolaborasi dengan prinsip-prinsip arsitektur dengan terapan praktis. Pendekatan arsitektur empatik digunakan, yang berperan sebagai wadah bagi aktivitas manusia.

Article Details

Section
Articles

References

Abdallah, T. (2023). Sustainable mass transit: Challenges and opportunities in urban public transportation.

Adhitama, A. (2020). PENGARUH TINGKAT KINERJA PELAYANAN RUTE GROGOL 2-HARMONI TERHADAP KEPUASAN PENGGUNA TRANSJAKARTA PADA KONDISI NEW NORMAL. Jakarta: Disertasi doktoral, Universitas Mercu Buana Jakarta.

Attademo, G. (2020). Urban Meta (na) morphosis. AIS-Architecture Image Studies, 1(1), 54-63.

Atour, R. (2022). Juxtaposition as a Cornerstone for Approaching Diversity in the Built Environment. Architectural Research in Finland, 6(1), 263-276.

Dewi, B. K., & Fitria, L. (2022). ANALISIS INDEKS KUALITAS LINGKUNGAN HIDUP (IKLH) DI DKI JAKARTA TAHUN 2019-2021. Journal of Syntax Literate, 7(7).

Diani, R. A., & Arumsari, N. (2022). Implementasi Peraturan Gubernur Daerah Khusus Ibukota Jakarta Nomor 88 Tahun 2019 dalam Mengurangi Tingkat Kemacetan. Unnes Political Science Journal, 6(2), 71-75.

Fahrurozab, M. (2020). TA: ANALISIS SEBARAN PERGERAKAN PENUMPANG BUSWAY TRANSJAKARTA KORIDOR 11. Bandung: Disertasi doktoral, INSTITUT TEKNOLOGI NASIONAL BANDUNG.

Fluhmann, S. F. (2021). A Transit Oriented Development Proposal for the Fourth and King Caltrain Station in San Francisco.

Frey, B. S., & Stutzer, A. England: MIT Press, 169-195.

Gibbons, B., & Gulec, C. K. (2018). Transit Center Propels San Francisco. Civil Engineering, 88(10).

Haqki, B. (2019). MENINGKATKAN KUALITAS PELAYANAN PADA FASILITAS HALTE TRANSJAKARTA DENGAN METODE PDCA. Jakarta: Disertai doktoral, Universitas Mercu Buana.

Simpleview. (n.d.). Destination Marketing Solutions: CVB Tourism Software. https://www.simpleviewinc.com/