PENGENALAN TEKNIK FOTOGRAFI UNTUK MEDIA SOSIAL WIRAUSAHA PADA SISWA SMP TARSISIUS I

Main Article Content

Ida Puspitowati

Abstract

The contribution of entrepreneurship to the economy has a big role. To increase the role of entrepreneurship in
economic growth, it is necessary to introduce entrepreneurial activities from an early age. Tarsisius 1 Middle
School, West Jakarta introduces entrepreneurial activities to students through extracurricular activities or through
intra-curricular activities such as arts/crafts subjects, where the results of crafts can be directed into entrepreneurial
activities. Social media currently plays a very important role in entrepreneurial activities, to introduce products to
consumers, in line with the development of digitalization in the economy. Efforts to increase the role of social media
need to be supported by displaying product photos so that they can attract potential buyers to the goods produced.
The aim of understanding in increasing the role of social media in young entrepreneurs, at junior high school level,
can be done by providing an introduction to techniques for taking product photos to attract potential buyers, through
broadcasts on students' social media. Assistance to partners through the introduction of photography techniques is
carried out by the Abdimas team by providing an understanding of the importance of promotion via social media by
displaying product photos that are more attractive to potential consumers. The appearance of photos on social
media will be more attractive by using appropriate photography techniques according to product promotional
purposes. Apart from understanding the importance of promotion on social media using photography techniques,
creativity is needed to support promotion. As a result of the introduction to photography techniques provided,
through short practice and encouraging students to keep trying, Tarsisius I Middle School students were able to take
better photos for later use in product promotion via social media. By using simple tools that students have,
smartphones or simple cameras that they have, photo displays can be created attractively through the use of
appropriate photography techniques. The Undergraduate Management Study Program and the Institute for Research
and Community Service at Universitas Tarumanagara are collaborating with Tarsisius 1 Middle School, West
Jakarta, to carry out activities to introduce photography techniques for social media, entrepreneurial activities for
Tarsisius 1 Middle School students, in order to stimulate creativity in displaying products and at the same time
support them in carrying out entrepreneurial activities.


ABSTRAK
Kontribusi wirausaha pada perekonomian memiliki peran yang besar. Untuk meningkatkan peran wirausaha dalam
pertumbuhan ekonomi diperlukan pengenalan kegiatan wirausaha sejak dini. SMP Tarsisius 1 Jakarta Barat
memperkenalkan kegiatan wirausaha pada siswa melalui kegiatan ekstrakurikuler ataupun melalui kegiatan intra
kurikuler seperti mata pelajaran seni/ prakarya. Media sosial saat ini sangat berperan penting dalam kegiatan
wirausaha, untuk memperkenalkan produk bagi konsumen, sejalan dengan perkembangan digitalisasi dalam
perekonomian. Tujuan pemahaman dalam peningkatan peran media sosial pada wirausaha muda, jenjang SMP, dapat
dilakukan dengan memberikan pengenalan teknik pengambilan foto produk agar menarik calon pembeli, melalui
tayangan pada media sosial yang dimiliki oleh siswa. Pendampingan kepada mitra melalui pengenalan teknik
fotografi dilakukan oleh tim Abdimas dengan memberikan pemahaman pentingnya promosi melalui media sosial
dengan cara menampilkan foto produk lebih menarik bagi calon konsumen. Disamping pemahaman pentingnya
promosi di media sosial dengan teknik fotografi, perlu adanya kreativitas untuk mendukung promosi. Hasil dari
pengenalan teknik fotografi yang diberikan, melalui praktek singkat serta dorongan siswa untuk terus mencoba,
siswa SMP Tarsisius I dapat melakukan pengambilan foto lebih baik untuk selanjutnya digunakan dalam promosi
hasil produk melalui media sosial. Dengan menggunakan alat sederhana yang dimiliki siswa, smartphone ataupun
kamera sederhana yang dimiliki, tampilan foto dapat dibuat dengan menarik. Program Studi Sarjana Manajemen dan
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Tarumanagara bekerja sama dengan Sekolah Menengah
Pertama Tarsisius 1 Jakarta Barat untuk melakukan kegiatan pengenalan teknik fotografi untuk media sosial kegiatan
wirausaha Siswa SMP Tarsisius 1, agar dapat merangsang kreativitas dalam menampilkan produk dan sekaligus
mendukung dalam melakukan kegiatan kewirausahaan.

Article Details

How to Cite
Puspitowati, I. (2024). PENGENALAN TEKNIK FOTOGRAFI UNTUK MEDIA SOSIAL WIRAUSAHA PADA SISWA SMP TARSISIUS I. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 6(3), 622–629. https://doi.org/10.24912/jbmi.v6i3.26532
Section
Articles

References

Arsita, A. (2017). Simulakra Baudrillard Dalam Multidimensi Posmodernisme: Kajian Fotografi Makanan Dalam Media Sosial Instagram, Jurnal Rekam, vol. 13, no. 2

Badan Pusat Statistik. (2022). Agustus 2022: Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) sebesar 5,86 persen dan Rata-rata upah buruh sebesar 3,07 juta rupiah per bulan. Retrieved from BPS: https://www.bps.go.id/pressrelease/2022/11/07/1916/agustus-2022--tingkat-pengangguran-terbuka--tpt--sebesar-5-86-persen-dan-rata-rata-upah-buruh-sebesar-3-07-juta-rupiah-per-bulan.html

Ghufron, N. A. (2019). Perancangan Konten Akun Bisnis Instagram Berbasis Fotografi (Studi Kasus : Toko Kue Ayu). UISI. Tesis

Kabar Harian. (2022). Dampak Pengangguran terhadap Kegiatan Ekonomi dan Cara Mengatasinya. Retrieved from Kumparan: https://kumparan.com/kabar-harian/dampak-pengangguran-terhadap-kegiatan-ekonomi-dan-cara-mengatasinya-1xMwyLRBZ0s

Li, X., Wang, M., & Chen, Y. (2014). The Impact Of product Photo on Online Consumer Purchase Intenion: An image-Processing Enabled Empirical Study, PACIS 2014 Proceeding, AISeL

Lutfiansyah, Nur Shendy. (2023). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Dengan Fotografi, Jurnal Nawala Visual, Vol. 5 No 1 - Mei 2023, hal 40 – 45.

Muliawan, Kadek Dede & Pradnyanita, A. A. Sagung Intan. ( 2021). Analisa Teknik Fotografi Dalam Tren Food Photography, Jurnal Nawala Visual, Vol. 3 No 1 – Mei 2021, hal 40 – 46.

Osiri, J. K., Kungu, K., & Dilbeck, M. (2019). Predictors of Entrepeneurial Intentions and Social Entrepeneurial Intentions: A Look at Proactive Personality, Self-Efficacy and Creativity. Journal of Business Diversity, 19, 42-52