Pengaruh Karakteristik Kewirausahaan, Motivasi, dan Kepemimpinan Transformasional terhadap Keberhasilan Usaha UKM Makanan

Main Article Content

Jefferey Jefferey
Sarwo Edy Handoyo

Abstract

This study was conducted with the aim to determine the effect of entrepreneurial characteristics, motivation, and transformational leadership on food culinary SMEs in West Jakarta. The sample used in this study was 50 respondents of food culinary SME business owners in West Jakarta was a non-probability sampling method with a purposive sampling technique. This study uses data analysis using Partial Least Square (PLS) which uses the Smart-PLS application version 3.0. The results of this study show the characteristics of entrepreneurship, motivation, and transformational leadership have a positive influence on the success of food culinary SMEs in West Jakarta.

 

Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh karakteristik kewirausahaan, motivasi, dan kepemimpinan transformasional pada UKM kuliner makanan di Jakarta Barat.Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah 50 responden pemilik usaha kuliner kuliner di Jakarta Barat yaitu metode non-probability sampling dengan teknik purposive sampling.Penelitian ini menggunakan analisis data menggunakan Partial Least Square (PLS) yang menggunakan aplikasi Smart-PLS versi 3.0.Hasil penelitian ini menunjukkan karakteristik kewirausahaan, motivasi, dan kepemimpinan transformasional memiliki pengaruh positif terhadap keberhasilan UKM kuliner makanan di Jakarta Barat.

 

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Jefferey Jefferey, Universitas Tarumanagara

Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Tarumanagara, Jakarta

Sarwo Edy Handoyo, Universitas Tarumanagara

Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Tarumanagara, Jakarta

References

Eyal, O., & Kark, R. (2004). How do transformational leaders transform organisations? A study of the relationship between leadership and entrepreneurship. Journal Leadership and Policy in Schools, 3(3), 211-235.

Farida, E., & Widayanti, R. (2015). Analisis Pengaruh Motivasi, Kemampuan Kerja dan Jiwa Wirausaha terhadap Keberhasilan Usaha pada Sentra Kripik Tempe Sanan Malang. Journal Akutansi Bisnis & Manajemen (ABM), 22(1), 50-59.

Hunger, J. D., dan Thomas L. W. (2003). Management Strategis. Terjemahan Julianto Agung. Edisi 2, Andi, Yogyakarta.

Kuratko, D. F., Hornsby, J. S. dan Naffzigar, D. W. (1997). An examination of owner’s goals in sustaining entrepreneurship. Journal of Small Business Management, Vol. 35, No. 1, 24-33.

Moh, K. (2010), Metodologi Penelitian Kualitatif-Kuantitatif. Malang: UIN Maliki Press 2010.

Sinha, T.N. (1996). Human factors in entrepreneurship effectiveness. Journal of Entrepreneurship, 5(1), 23-29.

Wirjana, B. R., dan Supardo, S. (2010). Kepemimpinan, Cetakan Pertama, Penerbit Andi, Yogyakarta.

Yusuf, A. (1995). Critical Success Factors for Small Business: Perceptions of South Pacific Entrepreneurs. Journal of Small Business Management, 33(2), 68.