Pengaruh Pembiayaan, Ketrampilan Manajeman, Situasi Pasar dan Masalah Regulasi Terhadap Pertumbuhan UKM di Cikupa

Main Article Content

Andre Darmawan Taslim
Mei Ie

Abstract

This study discusses whether the financing variables, management skills, market situation and regulation can influence the business performance in Cikupa towards small and medium enterprises (SMEs). Financing refers to the availability of financial resources and bank requirements carried out by entrepreneurs. Management skills are important for companies because they can capture a person's ability to regulate all functions and tasks in the company in order to create growth in the business. The market situation allows companies to target, enter new markets and be able to compete in the market. Regulation is an object that must be fulfilled in the company, including clear licensing and business registration. This study aims to determine whether financing, management skills, market situation and regulation can be an influence on SME growth, to find out whether financing has an effect on SME growth, to find out whether management skills influence SME growth, to find out whether the market situation influences SME growth , to find out whether regulation affects the growth of SMEs in Cikupa, the data collection method uses a questionnaire. The number of samples taken for this study is 60 small and medium enterprises (SMEs). Data analysis method uses multiple regression analysis and hypothesis testing using the F test and t test. The conclusion of this study is that financing, management skills, market situation and regulatory issues can influence the growth of SMEs in Cikupa.



Penelitian ini membahas tentang apakah variabel pembiayaan, ketrampilan manajemen, situasi pasar dan regulasi dapat berpengaruh terhadap kinerja bisnis yang ada di Cikupa terhadap usaha kecil dan menengah (UKM). Pembiayaan mengacu pada ketersediaan sumber keuangan dan persyaratan bank yang dilakukan oleh pengusaha.ketrampilan manajemen penting bagi perusahaan karena dapat menangkap kemampuan seseorang untuk mengatur semua fungsi dan tugas dalam perusahaan agar terciptanya suatu pertumbuhan didalam bisnis. Situasi pasar memungkinkan perusahaan untuk menargetkan, memasuki pasar baru dan mampu bersaing dalam pasar. Regulasi merupakan suatu objek yang harus dipenuhi dalam perusahaan meliputi perijinan dan pendaftaran usaha yang jelas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah pembiayaan, ketrampilan manajemen, situasi pasar dan regulasi dapat menjadi pengaruh terhadap pertumbuhan UKM, untuk mengetahui apakah pembiayaan berpengaruh terhadap pertumbuhan UKM, untuk mengetahui apakah ketrampilan manajemen berpengaruh terhadap pertumbuhan UKM, untuk mengetahui apakah situasi pasar berpengaruh terhadap pertumbuhan UKM, untuk mengetahui apakah regulasi berpengaruh terhadap pertumbuhan UKM di Cikupa, Metode pengumpulan data menggunakan kuesioner. Jumlah sampel yang diambil untuk penelitian ini adalah sebanyak 60 usaha kecil dan menengah (UKM). Metode analisis data menggunakan analisis regresi ganda dan pengujian hipotesis menggunakan uji F dan uji t. Kesimpulan dari penelitian ini adalah pembiayaan, ketrampilan manajemen, situasi pasar dan masalh regulasi dapat berpengaruh terhadap pertumbuhan UKM di Cikupa.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Andre Darmawan Taslim, Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi, Universitas Tarumanagara, Jakarta

Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi, Universitas Tarumanagara, Jakarta

Mei Ie, Universitas Tarumanagara

Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Tarumanagara

References

Aritonang, R., L. R. (2007). Riset pemasaran, teori & praktik. Bogor: Ghalia Indonesia.

Business Review, 10(2), 199-220.

Cassar, Gavin. (2004). The Financing of Business Start-Ups. Journal of Business

Venturing. 19(2), 261-283.

Hashi, Iraj., & Besnik, A., Krasnniqi. (2001). Entrepreneurship and SME growth: evidence

from advanced and laggard transition economies. International Journal of

Entrepreneurial Behavior & Research, 17(5),456-487,

Hasibuan, Malayu. (2000). Manajemen sumber daya Manusia. Edisi Revisi. Jakarta: PT.

Bumi Aksara.

Hisrich, R. D., Peters, M. P., & Shepherd, D. A. (2008). Entrepreneurship, 7th . Boston:

McGraw Hill.

Krasniqi, B.A. (2007). Growth of micro and small enterprises in Southern Africa. Journal

of Development Economics. 12(2), 187-200.

Kuncoro, Mudrajad. (2008). Tujuh tantangan UKM di tengah krisis global. Harian Bisnis

Indonesia. 21 Oktober 2008.

Moy, J.W. and Luk, V.W. (2003). The Life cycle model as a framework for understanding

barriers to Sme growth in hong kong. Asia Pacific Business Review, 10(2),199-220.

Scarborough, N.M., Wilson, D.L., & Zimmerer, T.W. (2009). Effective small business

management: an entrepreneurial approach (9th ed.) Englewood Cliffs, New

Jersey: Prentice Hall.

Simongkir, I. (2016). “ Iskandar Simongkir: Kredit sector UMKM naik 12,36 persen”

http//.jateng.tribunnews.com/2016/03/15/iskandar-simongkir-kreditor-umkm-naik1236-persen. (diakses 5 april 2019).

Zehir, C., Acar, A.Z. and Tanriverdi, H. (2006). Identifying Organizational Capabilities As

Predictors Of Growth And Business Performance. The business review. 5. (2), 109-