Pengaruh Dukungan Pendidikan, Sikap Dan Efikasi Diri Terhadap Intensi Kewirausahaan Pada Mahasiswa Semester Satu
Main Article Content
Abstract
The purposive of this research is to find out 1) whether is an effect of Perceived Educational Support on Entrepreneurship Intention 2) whether there is an effect of Attitudes on Entrepreneurship Intention 3) whether there is an effect of Self-Efficacy on Entrepreneurship Intention. Population in this research were first semester students in Economics Faculty of Management Tarumanagara University. The sample used in this research was 100 respondents from the students in Economics Faculty of Tarumanagara University. The sampling technique used was nonprobability sampling with piurposive sampling method. Overall the results of this research are 1) There is no significant effect of Perceived Educational Support on Entrepreneurship Intention, 2) There is a significant effect of Attitudes on Entrepreneurship Intention, 3) There is no significant effect of Self-Efficacy on Entrepreneurship Intention.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui 1) apakah terdapat pengaruh Dukungan Pendidikan terhadap Intensi Kewirausahaan 2) apakah terdapat pengaruh Sikap terhadap Intensi Kewirausahaan 3) apakah terdapat pengaruh Efikasi Diri terhadap Intensi Kewirausahaan. Populasi pada penelitian ini ialah mahasiswa semester satu Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Tarumanagara. Sampel yang digunakan pada penelitian ini berjumlah 100 responden mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Tarumanagara. Teknik pengambilan sampel yang digunakan yaitu nonprobability sample dengan metode pengambilan sampel purposive sampling. Secara keseluruhan hasil dari penelitian ini yaitu 1) Tidak terdapat pengaruh yang signifikan Dukungan Pendidikan terhadap Intensi Kewirausahaan, 2) Terdapat pengaruh yang signifikan Sikap terhadap Intensi Kewirausahaan, 3) Tidak terdapat pengaruh yang signifikan Efikasi Diri terhadap Intensi Kewirausahaan.
Article Details
This work is licensed under a Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.,/p>
References
Adi, F., Sumarwan, U., dan Fahmi, I. (2017). Pengaruh Faktor Sikap, Norma Subjektif,
Demografi, Sosioekonomi serta Literasi Keuangan Syariah dan Konvensional terhadap
Minat Berwirausaha pada Mahasiswa. Al-Muzara’ah, 5(1), 1-20.
Aritonang R., Lerbin R. (2007). Riset pemasaran. Teori & praktik. Bogor: Ghalia Indonesia.
Cohen, Jacob. (1988). Statiscal Power Analysist for the Behavioral Sciences (Ed. 2). Hillsdale:
Erlbaum Associates.
Fishbein and Ajzen, Icek. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to
theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
Gelaidan, H. M., and Abdullateef, A. O. (2016). Entrepreneurial intentions of business students
in Malaysia: the role of self-confidence, educational and relation support. Journal of
Small Business and Enterprise Development, 24(1), 54-67.
Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L. and Black, W. C. (2008). Multivariate Data
Analysis. New Jersey: Prentice-Hall
___________., Ringle, C. M., and Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed A Silver Bullet. The
Journal of Marketing theory and Practice, 19(2), 139-152.
Jones, D., M.P.H., Thomas-Purcell, K., Lewis-Harris, J., and Richards, Christine,M.P.H., PhD.
(2016). Correlation between self-efficacy in sexual negotiation and engagement in risky
sexual behaviors: Pilot study of adolescents attending a secondary school in grenada,
west indies. International Public Health Journal, 8(3), 397-405.
Lestari, R.B dan Trisnadi Wijaya. (2012). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap
Minat Berwirausaha Mahasiswa di STIE MDP, STMIK MDP, dan STIE MUSI. Jurnal
Ilmiah STIE MDP, 1(2): 112-119.
Malhotra, N. K. (2012). Basic marketing research: Integration of social media. Boston, MA:
Pearson.
Moi, Adeline dan Dyana (2011). Young adult responses to entrepreneurial intent. Refreed
Research Journal, 2(3), 37-52.
Puspitaningtyas, Z. (2017). Pengaruh efikasi diri dan pengetahuan manajemen keuangan bisnis
terhadap intensi berwirausaha. JWEM (Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil), 7(2), 141-150.
Roscoe, J. T. (1975). Fundamental research statistics for the behavioral sciences (2nd Edition),
New York: Holt, Rinehart and Winston.
Sarwono, Jonathan dan Budiono, Herlina. (2012). Statistika Terapan: Aplikasi (Untuk Riset
Skripsi, Tesis dan Disertasi Menggunakan SPSS, AMOS dan Excel). Jakarta: PT Elex
Media Komputindo.
Sekaran, U., and Bougie, R. (2013). Research methods for business: A skill building approach.
United Kingdom: John Wiley & Sons Ltd.
Suharyat, Y. (2009). Hubungan antara sikap, minat dan perilaku manusia. REGION, 1(2), 1-9.
Sumarsono, H. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Intensi Wirausaha Mahasiswa
Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Ekuilibrium: Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu
Ekonomi, 8(1), 62-88.
Supranto, J. (2012). Metode Riset: Aplikasi dalam Pemasaran. Edisi Ketujuh/Revisi. Jakarta:
Rineka Cipta.
Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G., and van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling
for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS
Quarterly, 33(1), 177-195.