Pengaruh Konteks Teknologi, Lingkungan, Organisasi Dalam Penggunaan Media Sosial Dan Dampaknya Pada Kinerja Usaha Bakery

Main Article Content

Jonathan Anastasius
Lydiawati Soelaiman

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of Technological Context, Environmental Context, Organizational Context on Social Media Usage of MSME Bakery in Jakarta and analyzing the influence of Social Media Usage on Business Performance of UMKM Bakery in Jakarta.The sample used in this study amounted to 48 respondents who have a bakery in Jakarta. The results show that there is a significant influence between Environmental Context on Social Media Usage and there is a significant effect on Social Media Usage on Business Performance. There is no significant effect between Techological Context and Organizational Context on Social Media Usage.

 

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh Konteks Teknologi, Konteks Lingkungan dan Konteks Organisasi dalam Penggunaan Media Sosial pada usaha Bakery di Jakarta dan mengetahui pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Performa Bisnis usaha Bakery di Jakarta. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini berjumlah 48 orang responden yang memiliki bakery di Jakarta. Hasil menunjukkan terdapat pengaruh signifikan antara Konteks Lingkungan terhadap Penggunaan Media Sosial dan terdapat pengaruh signifikan terhadap Penggunaan Media Sosial terhadap Performa Bisnis. Tetapi tidak terdapat pengaruh yang signifikan antara Konteks Teknologi dan Konteks Organisasi terhadap Penggunaan Media Sosial.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Jonathan Anastasius, Universitas Tarumanagara

Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Tarumanagara, Jakarta

Lydiawati Soelaiman, Universitas Tarumanagara

Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Tarumanagara, Jakarta

References

Akbar, Caesar. (2020). Ma'ruf Amin: Baru 13 Persen UMKM Pakai Teknologi Digital. Diakses dari: https://bisnis.tempo.co/read/1397627/maruf-amin-baru-13-persen-umkm-pakaiteknologi-digital/full&view=ok

Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120.

Basole, R. C. (2005). Mobilizing the Enterprise: A Conceptual Model of Transformational Value and Enterprise Readiness. Makalah dipresentasikan pada Konferensi Nasional ASEM ke26. Virginia Beach, VA, Oktober 26–29.

Hogan, Marjorie dan Strasburger, Victor C. (2018). Social Media and New Technology: A Primer. International Journal of Educational Policies.

Köse, Utku and Sert, Selçuk. (2015). Social Media Environments and Their Role on Success of Marketing Processes. Journal of Information Economy and Management. Vol. 10, No. 2.

Newswire. (2012). PELUANG USAHA: Pengusaha bakery ini laris berkat jejaring sosial. Diakses dari https://bandung.bisnis.com/read/20120424/550/968313/peluang-usahapengusaha-bakery-ini-laris-berkat-jejaring-sosial

Osch, Wietske Van dan Coursaris, Constantinos. (2013). Organizational Social Media: A Comprehensive Framework and Research Agenda. International Conference on System Sciences.

Rapali, J. A. dan Soelaiman, Lydiawati. (2019). Pengaruh Teknologi, Organisasi, Dan Lingkungan Eksternal Terhadap Kinerja Bisnis Umkm Di Jakarta Melalui Adopsi Media Sosial Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan, Vol. 1, No. 4, Hal: 890-899.

Rusu, Gabriela and Avasilcai, Silvia. (2015). Organizational Context – Relationships with Human Resources Motivation and Work Performance. International Journal of Engineering and Management.

Soares-Aguiar, A. dan Palma-Dos-Reis, A. (2008). Why do firms adopt e-procurement systems? Using logistic regression to empirically test a conceptual model. IEEE Transactions on Engineering Management, Vol. 55, pp. 120-33.

Soelaiman, Lydiawati dan Utami, Anastasia Ria. 2021. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Adopsi Media Sosial Instagram dan Dampaknya Terhadap Kinerja UMKM. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis, Vol. 5, No. 1, April 2021, Hal. 124-133.

Tornatzky, L. G., dan M. Fleischer. (1990). The Process of Technological Innovation. Lexington. MA: Penerbit Lexington Books.