PRINSEN PARK “REBORN”

Main Article Content

Michael Christopher
Tony Winata

Abstract

In this day and age, technology is increasingly sophisticated so that people live in dependence on technology. This makes humans more individualistic and selfish. Besides that, there are many places that are not suitable to be used as a comfortable place to gather and socialize. This situation causes these individuals to start leaving places of entertainment because the place is not possible and can also be replaced with existing technology. This incident is often seen in big cities like Jakarta, where many people are starting to leave places of entertainment due to lack of positive places of entertainment. It can be seen like the Mangga Besar area where it is famous for its entertainment and culinary centers, but entertainment that can be obtained at night is only negative entertainment and is not suitable for children and adolescents. The aim and benefit of this project is to create a positive entertainment center so that it can become a place for people to interact, socialize, and gather so that every user in Mangga Besar can feel comfortable being able to gather without feeling uncomfortable so as to change negative stigma or views bad community towards the Mangga Besar area. The method of data collection is done by literature studies and also field observations. The results of this design itself produces an architectural building with several programs that elevate the old functions of the area and add new activities to make it more interesting than before but do not eliminate the theme parks that have ever existed.

 

Keywords: Art; Re-Design; Theater

 

Abstrak

Pada zaman sekarang, teknologi semakin canggih sehingga membuat masyarakat hidup didalam ketergantungan akan teknologi. Hal ini membuat manusia semakin individualis dan mementingkan dirinya sendiri. Selain itu banyak tempat yang kurang layak untuk dijadikan wadah yang nyaman untuk dijadikan tempat berkumpul dan bersosialisasi. Keadaan inilah yang menyebabkan individu-individu tersebut mulai meninggalkan tempat-tempat hiburan karena tempatnya yang tidak memungkin kan dan juga dapat tergantikan dengan teknologi yang ada. Kejadian ini sering terlihat di kota-kota besar seperti Jakarta, dimana banyak masyarakat yang mulai meninggalkan tempat-tempat hiburan karena kurang nya tempat hiburan yang positif. Dapat di lihat seperti daerah Mangga Besar dimana terkenal dengan pusat hiburan dan kulinernya, tetapi hiburan yang di dapat pada malam hari hanyalah hiburan yang negatif dan tidak cocok untuk kalangan anak-anak dan remaja. Tujuan dan manfaat dari proyek ini adalah untuk menciptakan suatu tempat pusat hiburan yang positif sehingga dapat menjadi wadah untuk masyarakat dapat berinteraksi, bersosialisasi, dan berkumpul sehingga setiap pengguna di Mangga Besar dapat merasa nyaman untuk dapat berkumpul tanpa merasa risih sehingga dapat mengubah stigma negatif atau pandangan buruk masyarakat terhadap kawasan Mangga Besar. Metode pengumpulan data dilakukan dengan studi literatur dan juga observasi lapangan. Hasil dari perancangan ini sendiri menghasilkan suatu bangunan arsitektur dengan beberapa program yang mengangkat fungsi lama dari kawasan ini dan menambah aktivitas-aktivitas baru agar lebih menarik dari sebelumnya tetapi tidak menghilangkan ciitra taman hiburan yang pernah ada.

Article Details

Section
Articles

References

Lynch, K. A. (1960). The Image of the City. Amerika Serikat: The MIT Press.

Marlina, E. (2008). Panduan Perancangan Bangunan Komersial. Yogyakarta: Andi Offset.

Montgomerry, C. (2013). Happy City. Canada: Farrar

Oldenburg, R. (1997).The Great, Good Place. Cambridge: Da Capro Press

Tuan, Y. (1977). Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis: University of Minnesota.

https://id.wikipedia.org/wiki/Mangga_Besar,_Taman_Sari,_Jakarta_Barat

https://wartakota.tribunnews.com/2013/07/02/kembalikan-prinsenpark-kembalikan-taman- hiburan-untuk-rakyat

https://regional.kompas.com/read/2013/04/12/04044738/Prinsen.Park.Kenangan.akan.Tama n.Budaya?page=all