TEMPAT INTERAKSI BERBAGAI MACAM KEBUDAYAAN – JL. GEREJA AYAM

Main Article Content

Andi Wijaya
Dewi Ratnaningrum

Abstract

As the time for the Shopping Center grew Pasar Baru to be abandoned because of the many modern shopping centers that began to appear in Jakarta. This causes shopping centers to compete with visitors in a variety of ways, such as transactions as well as family recreation, entertainment venues, and can become Third Place in big cities like Jakarta. So that makes shopping centers that are old concept become quiet. The decline in visitors in Pasar Baru has an impact on the surrounding area Pasar Baru which makes it not as busy as before and looks like it was left behind. This is contrary to the condition Pasar Baru first. Though Pasar Baru has great potential. If you look around Pasar Baru ethnic diversity there is very thick, there are 3 ethnic groups that are very dominant there namely, Indian, Chinese and Betawi ethnic groups. And ethnic diversity there makes Pasar Baru rich in culture. Therefore the purpose of this research is to create a forum to accommodate cultural activities and be able to attract the interest of visitors Pasar Baru by including various theories such as Third Place, as for the method used, namely conducting studies, observations and distributing questionnaires, as well as studying various needs of the surrounding community and making programs in accordance with the results of the observation survey to adjust the needs of the surrounding community, therefore this program is expected to be a solution to the problem of decreasing visitors Pasar Baru and can be a third place for the community in around the area Pasar Baru.

 

Keywords:  culture, diversity, ethnicity

 

Abstrak

Seiring berkembangnya waktu pusat pembelanjaan Pasar Baru ditinggalkan dikarenakan banyaknya pusat perbelanjaan modern yang mulai bermunculan di Jakarta. Hal ini menyebabkan pusat perbelanjaan berlomba-lomba menarik pengunjung dengan berbagai cara, seperti tempat transaksi sekaligus juga sebagai rekreasi keluarga, menjadi tempat hiburan, dan dapat menjadi Third Place di kota-kota besar seperti Jakarta. Sehingga membuat pusat perbelanjaan yang berkonsep lama menjadi sepi. Penurunan pengunjung di Pasar Baru berdampak ke daerah sekitar Pasar Baru yang membuat tidak seramai dahulu dan terlihat seperti di tinggalkan. Hal ini bertolak belakang pada kondisi Pasar Baru dahulu. Padahal Pasar Baru mempunyai potensi besar. Jika dilihat di sekitar Pasar Baru keberagaman etnis di sana sangatlah kental dan terdapat 3 etnis yang sangat dominan yaitu, etnis India, Tionghoa, dan Betawi. kemudian keberagaman etnis di sana membuat Pasar Baru kaya akan kebudayaan. Oleh karena itu tujuan dari penelitian ini adalah menciptakan sebuah wadah untuk menampung kegiatan-kegiatan kebudayaan serta dapat menarik minat pengunjung Pasar Baru dengan memasukan berbagai teori seperti Third Place. Adapun metode yang dipakai yaitu melakukan studi observasi dan penyebaran kuesioner, serta mempelajari berbagai kebutuhan dari masyarakat sekitar dan membuat program-program yang sesuai dengan hasil survei observasi untuk menyesuaikan kebutuhan masyarakat sekitar. Maka dari itu program ini diharapkan dapat menjadi solusi untuk permasalahan menurunnya pengunjung Pasar Baru serta dapat menjadi Third place bagi masyarakat di sekitar kawasan Pasar Baru.

Article Details

Section
Articles

References

Brolin, C, B. (1980). Architecture In Context. New York. Van Nostrand Reinhold Company. Bentley, I. (1985). Responsive Environments. Routledge. London. Routledge.

Indra, M. I., (2009). Pengembangan Pasar Baru. FT Universitas Indonesia. Diakses 10 Februari 2020, http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/123012-T%2026149-Pengembangan%20pasar- Analisis.pdf

Lerner, J. (1970). Urban acupuncture. curtiba. Island Press.

Oldenburg, R. (1997). The Great Good Place. Cambridge. Da Capro Press.

Oldenberg, R. (2001). Celebrating the third place. New York. Marlowe & Company.