RUMAH ABU MUARA KARANG

Main Article Content

Oscarius Lufti
Agustinus Sutanto

Abstract

Starting from the issue where there is a physical boundary that separates the world of life and the world of death which gives a bad impression of death. Living humans can perform rituals to interact spiritually with the world of the dead. From this it can be said that there are still opportunities for interaction between the living world and the world of death. Utilization of technology is applied in the design of projects to create architecture that becomes a container where interactions occur between the living world and the world of death. The world of death will mingle with visitors and vice versa so that interaction occurs. Carrying the theme ‘Third Place” in the proposed project design concept, the design of the columbarium will not be closed. Columbarium can be used as an architectural space that can be enjoyed by the community without exception. Interaction not only occurs with fellow human beings who are still alive, but also can occur with those who have died with the help of existing technology. With this view of the closed columbarium  can be removed.

 

Keywords:  Columbarium; Death; Interaction; Life

 

Abstrak

Berawal dari isu dimana terdapat sebuah batasan secara fisik yang memisahkan antara dunia kehidupan dan dunia kematian yang menimbulkan kesan yang tidak baik terhadap kematian. Manusia yang masih hidup dapat melakukan ritual untuk berinteraksi secara rohani dengan dunia kematian. Dari hal ini dapat dikatakan bahwa masih terdapat peluang untuk terjadinya interaksi antara dunia kehidupan dan dunia kematian. Pemanfaatan teknologi diterapkan dalam perancangan proyek untuk menciptakan arsitektur yang menjadi wadah dimana terjadi interaksi antara dunia kehidupan dan dunia kematian. Dunia kematian akan berbaur dengan pengunjung dan sebaliknya sehingga terjadi interaksi. Membawa tema Third Place” dalam konsep perancangan proyek yang diusulkan, perancangan rumah abu tidak akan bersifat tertutup. Rumah abu dapat dijadikan sebagai ruang arsitektur yang dapat dinikmati oleh masyarakat tanpa terkecuali. Interaksi tidak hanya terjadi dengan sesama manusia yang masih hidup, tetapi juga dapat terjadi dengan mereka yang sudah meninggal dengan bantuan teknologi yang ada. Dengan ini pandangan terhadap rumah abu yang bersifat tertutup dapat dihilangkan.

Article Details

Section
Articles

References

Herlambang, S. (2020, Februari). Open Architecture. Bahan Kuliah Umum di Universitas Tarumanagara, Jakarta, Indonesia.

Oldenburg, R. (1999). The Great Good Place. New York: Da Capo Press.

Wilhelm, Hans. (2012). REINCARNATION explained by Hans Wilhelm.

Per A. (2016). The third place – Architect Per Ahrbom shares his thoughts on the Urban Escape Project.

Sutanto, A. (2020, Februari). Open Architecture: Third Place. Bahan Kuliah Umum di Univesitas Tarumanagara, Jakarta, Indonesia.