SENAYAN WATERLAKE SPORT ISLAND

Main Article Content

Felicia Lim
Martin Halim

Abstract

Based on the results of the Basic Health Reset in 2018, health problems in Indonesia are divided into two types namely infectious and non-communicable diseases. Infectious diseases have experienced many significant decreases whereas for non-communicable diseases it is still experiencing an increase. Many ways you can do to keep the body healthy from disease. Applying a healthy lifestyle for physical health, spiritual calm is also needed for the mental health of the community, especially for areas that have high density and mobility like in Jakarta. It is undeniable that these factors are often the main triggers of mental health problems in today's society. Waterlake Sport is a type of physical sport related to water, especially lakes. Senayan Waterlake Sport Island is located near Gelora Bung Karno (GBK), the largest sports center in Jakarta and even in Indonesia which provides more than 18 types of sports in it. The design method used is pattern language by examining the physical patterns around the site and creating new patterns by linking the resulting building programs. Besides water sports as the main program, there are also other main programs, namely Healthy Culinary and Floating Market. Both of these programs aim to provide a dining area with a healthy concept as well as education for people who still think that a healthy eating pattern is defined as something boring and unpleasant that being healthy does not have to suffer.

 

Abstrak

Berdasarkan hasil Reset Kesehatan Dasar tahun 2018, masalah kesehatan di Indonesia dibagi menjadi dua macam yaitu penyakit menular dan penyakit tidak menular. Penyakit menular sudah mengalami banyak penurunan yang cukup signifikan sedangkan untuk penyakit tidak menular justru masih mengalami kenaikan. Banyak cara yang dapat dilakukan untuk menjaga tubuh tetap sehat terhindar dari penyakit. Menerapkan pola hidup yang Sehat untuk kesehatan jasmani,  ketenangan rohani juga dibutuhkan untuk kesehatan mental para masyarakat khususnya untuk daerah yang memiliki kepadatan serta mobilitas tinggi seperti di Jakarta ini. Waterlake Sport adalah jenis olahraga fisik yang berhubungan dengan air khususnya danau. Island sendiri berarti pulau. Senayan Waterlake Sport Island berlokasi di dekat Gelora Bung Karno (GBK), pusat olahraga terbesar di Jakarta bahkan di Indonesia yang menyediakan lebih dari 18 jenis olahraga di dalamny. Metode perancangan yang digunakan adalah pattern language dengan mengkaji pola fisik di sekitar tapak dan membuat pola baru dengan mengaitkan program bangunan yang dihasilkan. Island yang berarti sebuah pulau merupakan tempat dari area Waterlake Sport itu sendiri. Selain olahraga air sebagai program utama, ada juga program utama lainnya yaitu Kuliner Sehat dan Pasar Apung. Kuliner sehat yang dimaksud adalah  Kedua program ini bertujuan menyediakan suatu area tempat makan dengan konsep sehat sekaligus sebagai edukasi untuk masyarakat yang masih menganggap bahwa pola makan sehat diartikan dengan sesuatu yang membosankan dan tidak enak bahwa menjadi sehat tidak haruslah menderita.

Article Details

Section
Articles

References

Alexander, C. (1979). A Pattern Language. Town. Buildings. Construction. California: Center for Environmental Structure.

Badan Pusat Statistik. (2018). Kecamatan Gelora dalam Angka, Jakarta: BPS.

Data dan Informasi Profil Kesehatan Indonesia (2018)

Lathouri, M. (2011). The City as a Project: Types, Typical, Objects and Typologies. London: AA Publications.

Moneo, R. (1978). On Typology, Oppositions, Cambridge: MIT Press.

Montgomerry, C. (2013). Happy City.Canada:Farrar

Notoatmodjo, S. (2003). Pendidikan Dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Oldenburg, R. (1997).The Great, Good Place. Cambridge: Da Capro Press

Quatremère de Quincy, A. (1832). Dictionnaire Historique de L'Architecture, Paris: Librairie d'Adrien Le Clere et cie.

Robertson, L. (2019). This Museum Believes Art Is For All, Jakarta: The Jakarta Post.