RUANG SENI DAN KULINER JALANAN DI SENEN

Main Article Content

Andrean Hermanto
Suwandi Supatra

Abstract

As Urbanization blooms, related problems, especially those that affect community relations, become a 'hot topic' in developing projects based on 'Third Place'. The erosion of the community and its community often with the development of urbanization identified as Social Segregation becomes an interesting problem to be discussed by sociologists. The focus of the issue raised in this project is "How to create a Third Place in Senen area." The location of the project is in the Senen, precisely on Jl. Stasiun Senen, Jakarta Pusat which is one of the popular shopping centers in Jakarta. The site was located between commercial centers, housing, and transportation facilities with high pedestrian mobility. The purpose of this project is to create a "Third Place" which is a link between homes and offices where residents of Senen can come and spend their free time, and provide the facilities needed by the city, especially around the project site as a link between public transportation modes (Senen terminal and Senen station) with regional facilities and restore the image of the senen area which is an area that is thick with arts and food. The research methodology carried out in this project began by finding the facilities / programs needed by the community around the site, which also aims to resolve problems in the area. then proceed with identifying, and bringing back / restoring the characteristics that lost in this area (in this case, art), then proceed with the process of designing a facility that will produce the area and organization of space in this project.

 

Abstrak

Seiring berkembangnya Urbanisasi, masalah yang terkait, khususnya yang berdampak pada hubungan masyarakat, menjadi  'topik  hangat' dalam pengembangan proyek berbasis “Third Place”. Tergerusnya komunitas dan wadahnya sering dengan perkembangan urbanisasi yang diidentifikasi sebagai Segregasi Sosial menjadi sebuah  masalah yang menarik untuk dibahas oleh para sosiolog. Fokus isu yang diangkat dalam proyek ini adalah “Bagaimana menciptakan “Third Place” di kawasan Senen’. Lokasi proyek berada di Kawasan Senen tepatnya di Jl. Stasiun Senen, Jakarta Pusat yang merupakan salah satu pusat perbelanjaan di jakarta. Lokasi tapak berada di antara pusat komersil, perumahan, dan sarana transportasi dengan mobilitas pedestrian yang tinggi. Tujuan dari proyek ini adalah menciptakan sebuah “Third Place” yang menjadi penghubung diantara rumah dan kantor dimana warga Senen dapat datang dan menghabiskan waktu luang mereka, serta memberikan fasilitas yang dibutuhkan oleh kota, terutama disekitar tapak proyek sebagai penghubung antara moda transportasi publik (terminal dan stasiun) dengan fasilitas kawasan serta mengembalikan citra kawasan senen yang merupakan daerah yang kental dengan kesenian dan makanan. Metode penelitian yang dilakukan dalam proyek ini dimulai dengan menemukan fasilitas / program yang dibutuhkan oleh masyarakat sekitar tapak,yang juga bertujuan untuk menyelesaikan masalah dari kawasan tersebut. kemudian dilanjutkan dengan mengidentifikasi, danmemunculkan kembali / merestorasi ciri khas kawasan yang hilang (dalam kasus ini adalah kesenian), lalu dilanjutkan dengan proses mendesain fasilitas yang akan menghasilkan besaran dan organisasi ruang dalam proyek ini.

Article Details

Section
Articles

References

Appadurai, A. (1990). Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy. Theory Culture Society, DOI: 10.1177/026327690007002017.

Carmona, M. (2003). Public Places- Urban Spaces, The Dimension of Urban Design..Diunduh 28 Agustus 2019, dari https://www.annualreviews.org/doi/full/ 10.1146/annurev.publhealth.29.020907.090926.

Carver, C. (2016, January 10). How street art can transform communities. Diunduh 28 Agustus, 2019, dari https://www.globalcitizen.org/en/content/how-street-art-can-transform-communities/.

Florida, R. (2012). The Rise of The Creative Class, Revisited. New York: Basic Books.

Gastman, R., Neelon, C. & Smyrski, A. (2007). Street World: Urban Art and Culture from Five Continents. New York : Harry N. Abrams.

Horwitz, J. & Singley, P. (2004). Eating Architecture. Massachusetts: MIT Press.

Kaplan, D. M. (2012). The Philosophy of Food. California: University Of California Press.

Lidya. (2018, April 9). Street Food Sebagai Salah Satu Sisi Positif Bangsa Indonesia. Diunduh 23 Agustus, 2019, dari https://www.hujanpelangi.com/street-food-sebagai-salah-satu-sisi-positif-bangsa-indonesia.html.

Musaba, M. (2015, February 10). Street Culture: An Emerging Underdog. Diunduh 28 Agustus, 2019, dari https://odyssey.antiochsb.edu/features/sb-local/street-culture-an-emerging-movement/.

Neill, A. (2008). Arguing about Art: Contemporary Philosophical Debates. London ; New York : Routledge.

Oldenburg, R. (1989). The Great Good Place: Cafes, coffee shops, bookstores, bars, hair salons and other hangouts at the heart of community. Philadelphia: Da Capo Press.

Project for Public Space. (2007). What is Placemaking? Diunduh 20 Agustus, 2019, dari https://www.pps.org/article/what-is-placemaking.

Tinker, Irene. (1997). Street Foods: Urban Food and Employment in Developing Countries. Oxford: Oxford University Press.