PENDEKATAN ARSITEKTUR MELALUI PERABAAN PADA SEKOLAH DASAR KHUSUS TUNANETRA

Main Article Content

Graciela Graciela
Nafiah Solikhah

Abstract

One part of society that needs attention is an extraordinary child, especially in terms of spatial design and circulation. This can be combined with a design that uses the healing therapeutic concept, namely the extraordinary abilities possessed by each extraordinary child, starting from social interaction, psychology and mindset. Extraordinary children need an education center with adequate facilities so that they can develop the potential of extraordinary children so that they can increase their self-confidence and be able to produce works that are useful for society. The educational facilities accommodated must think about a design according to their needs and adequate circulation to make it easier for them to move. To realize this, it is necessary to conduct research on space requirements and then realize these space requirements as a design plan. With the help of programs that stimulate other senses by special children, they will be more confident and independent in the outside environment and may not always depend on others. In this study, the authors presented the concept of healing therapeutics at this special education center for the blind by using a qualitative descriptive method, which means collecting data through literature studies and field observations.


Keywords: education; extraordinary children; facilities; healing therapeutic


Abstrak


Salah satu bagian dari masyarakat yang perlu diperhatikan adalah anak luar biasa terutama dalam rancangan keruangan dan sirkulasinya. Hal ini dapat dipadukan dengan desain yang menggunakan konsep healing therapeutic yaitu dengan keluarbiasaan yang dimiliki oleh masing-masing anak luar biasa mulai dari hal interaksi sosial, psikologis dan pola pikir. Anak luar biasa perlu adanya pusat pendidikan yang fasilitasnya memadai sehingga dapat mengembangkan potensi dari anak luar biasa agar mereka bisa meningkatkan kepercayaan diri yang dapat menghasilkan karya yang berguna bagi masyarakat. Fasilitas pendidikan yang diwadahi harus memikirkan rancangan desain sesuai dengan kebutuhan mereka dan sirkulasi yang memadai untuk memudahkan mereka dalam mobilitas. Untuk mewujudkan hal tersebut perlu adanya penelitian dalam kebutuhan ruang lalu mewujudkan kebutuhan ruang tersebut sebagai rancangan desain. Dengan dibantu oleh program-program yang merangsang indera-indera lain oleh anak-anak luar biasa, mereka akan lebih percaya diri dan mandiri di lingkungan luar dan mungkin tidak selalu bergantung kepada orang lain. Dalam penelitian ini, penulis membawakan konsep healing therapeutic pada pusat pendidikan khusus tunanetra ini dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif yang berarti mengumpulkan data yang dilakukan dengan studi literatur dan juga observasi lapangan.

Article Details

Section
Articles

References

Chrysikou, E. (2014). Architecture for Psychiatric Environments and Therapeutic Spaces

Hebert, B. B. (2003). Design Guidelines of A Therapeutic Garden for Autistic Children.

Hosking, S., & Haggard, L. (1999). Healing the Hospital Environment: Design, Management and Maintenance of Healthcare Premises. Routledge.

Hussein, H. (2010). Using the Sensory Garden as a Tool to Enhance the Educational Development and Social Interaction of Children with Special Needs. British Journal of Learning Support, 25-31.

Keliat. (2011). Model Praktik Keperawatan Profesional Jiwa. Jakarta: EGC.

Pallasmaa, J. (2007). Eyes Of The Skin : Architecture and The Senses. Brittain: Wiley-Academy.

Schaller, B. (2012). Architectural Healing Environment. School of Dissertation and Thesis Syracuse University.