PERUBAHAN RUANG-RUANG KELAS TERKAIT PERKEMBANGAN SISTEM PEMBELAJARAN PADA ERA DIGITAL

Main Article Content

Ione Susanto
Suwardana Winata

Abstract

Currently, Indonesia is in a relatively low position in the field of education. Indonesian students have lagged far behind other countries in the quality of education. This lag has been increasingly felt since we entered the digital era. The government's efforts to improve the quality of education in Indonesia start with improving the education curriculum to adapt to the digital era. However, not only the education system has changed but also the students and teachers. Changes in learning character and student needs are the main factors. When combining places, activities, and actors, current school facilities are still unable to support learning with changes that occur in actors and curriculum. Schools as an important aspect of learning continue to be built to embrace the increasing number of students. Currently, changes that are occurring to students and the curriculum also make school effectiveness questionable, because schools are currently unable to accommodate the needs of students with a new learning system. The purpose of this study is to determine the design of classrooms that are by the development of the learning system in the digital era. The method used in this research is a case study in classrooms in the digital era. Data collection is done through literature studies such as databases, reports, or articles that are relevant to the research topic.


Keywords:  classroom; digital age; learning system


Abstrak


 


Saat ini Indonesia sedang berada pada posisi yang relatif rendah dalam bidang pendidikan. Siswa Indonesia telah tertinggal jauh dengan negara lain dalam kuliatas pendidikan. Ketertinggalan tersebut semakin terasa sejak kita memasuki era digital. Upaya pemerintah dalam meningkatkan kualitas pendidikan di Indonesia dimulai dari membenahi kurikulum pendidikan menyesuaikan dengan era digital. Namun, tidak hanya sistem pendidikan saja yang berubah tapi juga dengan siswa dan gurunya. Perubahan karakter belajar dan kebutuhan siswa menjadi faktor utama. Ketika menggabungkan tempat, kegiatan, dan pelaku, fasilitas sekolah saat ini masih belum dapat mendukung pembelajaran dengan perubahan yang terjadi pada pelaku dan kurikulum. Sekolah sebagai aspek penting dalam pembelajaran terus dibangun guna merangkul jumlah siswa yang kian meningkat, saat ini perubahan yang terjadi pada siswa dan kurikulum juga membuat efektivitas sekolah dipertanyakan, karena nyatanya sekolah saat ini belum mampu mewadahi kebutuhan siswa dengan sistem pembelajaran baru. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui perancangan ruang kelas yang sesuai perkembangan sistem pembelajaran pada era digital. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kasus pada ruang kelas pada era digital. Pengumpulan data dilakukan melalui studi literatur seperti basis data, laporan, atau artikel yang relevan dengan topik penelitian. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat hubungan antara perubahan sistem pembelajaran dengan kebutuhan ruang pembelajaran.

Article Details

Section
Articles

References

Architects, V. (2015). vmdo.com. Retrieved from https://www.vmdo.com/forest-middle-school-renovation.html

Chu, S. K. (2017). 21st Century Skills Development Through Inquiry Based Learning. Singapore: Springer.

Decety, J. (2010). The Neurodevelopment of Empathy in Humans. Departments of Psychology and Psychiatry, University of Chicago, Chicago, Ill., USA, 32(4),257–267.

Design, A. (2014). Empathic Space: The Computation of Human Cetered Architecture. wiley.

Hertzberger, H. (2008). Space and Learning. Rotterdam: 010.

Jakarta, B. (2022). Provinsi DKI Jakarta Dalam Angka 2022. <https://jakarta.bps.go.id/publication/2022/02/25/5979600247867d861a1f334c/provinsi-dki-jakarta-dalam-angka-2022.html.

Kemdikbud. (2022). Retrieved April 27, 2022, from https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/04/meningkatkan-kualitas-pendidikan-di-indonesia-yang-berkeadilan-dengan-kurikulum-merdeka

Kurtines, W. M. (1991). Handbook of Moral Behavior and Development. Psychology Press.

Mortensen, D. H. (2021). How to do a Thematic analysis of User Interviews. Retrieved from www.interaction-design.org: www.interaction-design.org.

Pallasmaa, J. (2015). Architecture and Empathy. The Tapio Wirkkala-Rut Bryk Foundation.

Rycus, J. S. (2007). Developmental Milestones Chart. Ohio.

Siang, T. Y. (2021). What Is Empathy and Why Is It So Important in Design Thinking?. Retrieved from https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy.