PERANCANGAN RUANG BELAJAR KOLABORATIF BAGI GURU DAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DENGAN KONSEP THERAPEUTIC DESIGN

Main Article Content

Birgitta Eleonora Berliana
Irene Syona Darmady

Abstract

Architecture can resolve or respond to problems that occur both in the human sphere and its environment driven by a sense of empathy. This research is a form of empathy for one of the social problems that exist in Jakarta. Sekolah Luar Biasa or SLB is an educational institution that aims to help students who have physical and or mental limitations to develop behavior, knowledge, and skills as individuals and as part of a social community. This research departs from empathy for teaching staff or teachers who devote themselves to providing teaching, and assistance to students with special needs in SLB. Being a teacher in SLB is a heavy burden, as it requires basic knowledge of learning programs, an understanding of student characteristics, and the right way of assisting students with special needs. On the other hand, limited school facilities to support the continuity of education for teachers and students with special needs are obstacles that teachers must face. Demands do not only come from school, each teacher also has a life outside of work that must be lived, such as meeting personal needs, and meeting family needs. These factors have an impact on the emergence of stress experienced by SLB teachers. This research aims to resolve these problems through a collaborative learning space program in a container designed with a therapeutic design approach.


Keyword: collaborative learning space; extraordinary school; stress; teachers; therapeutic design


 Abstrak


Arsitektur dapat mengatasi atau menanggapi permasalahan yang terjadi baik di lingkup manusia maupun lingkungannya yang didorong oleh karena rasa empati. Penelitian ini merupakan bentuk empati penulis terhadap salah satu permasalahan sosial yang ada di Jakarta. Sekolah Luar Biasa atau SLB merupakan institusi pendidikan yang bertujuan untuk membantu para murid yang memiliki keterbatasan fisik dan atau mental supaya mampu mengembangkan perilaku, pengetahuan, dan keahlian sebagai individu maupun sebagai bagian dari komunitas sosial. Penelitian ini berangkat dari empati terhadap tenaga pengajar atau guru yang mengabdikan dirinya untuk memberikan pengajaran dan pendampingan kepada para murid dengan kebutuhan khusus di SLB. Menjadi guru di SLB dihadapkan dengan beban yang begitu berat, karena membutuhkan pengetahuan dasar mengenai program pembelajaran, pemahaman tentang karakteristik murid, dan cara pendampingan yang tepat untuk murid berkebutuhan khusus. Di sisi lain, keterbatasan fasilitas sekolah untuk menunjang kelangsungan pendidikan bagi guru dan murid berkebutuhan khusus menjadi kendala yang harus dihadapi para guru. Tuntutan tidak hanya datang dari sekolah, setiap guru juga memiliki kehidupan di luar pekerjaannya yang harus dihidupi, seperti memenuhi kebutuhan pribadi, dan memenuhi kebutuhan keluarga. Faktor-faktor tersebut berdampak pada timbulnya stress yang dialami guru SLB. Penelitian ini bertujuan untuk mengatasi permasalahan tersebut melalui program collaborative learning space dalam wadah yang dirancang dengan pendekatan therapeutic design.

Article Details

Section
Articles

References

Barkley, E. E., Cross, P. K., Major, C. H., Narulita Yusron, & Zakkie, M. I. (2016). Collaborative Learning Techniques. Bandung Nusa Media.

Biermann, I. . (2020, February 15). Therapeutic Architecture: Role of Architecture in Healing Process - Rethinking The Future. RTF | Rethinking The Future. Retrieved May 10, 2023, from https://www.re-thinkingthefuture.com/2020/02/15/a597-therapeutic-architecture-role-of-architecture-in-healing-process/

Effendi, R. (2005). Guru SLB dan Peranannya. Universitas Andalas.

Ganatra, S. (2021, January 30). Sensory Design: Therapeutic Architecture - RTF. RTF | Rethinking The Future. Retrieved May 10, 2023, from https://www.re-thinkingthefuture.com/2021/01/30/a3098-sensory-design-therapeutic-architecture/

Isjoni. (2007). Integrated Learning: Pendekatan Pembelajaran IPS di Pendidikan Dasar. Bandung: Falah Production.

Mediastika, C. E. (2016). Understanding Empathic Architecture. Journal Of Architecture And Urbanism, 40.

Naghibzadeh, & Amiri, D. (2014). Comparing Job Satisfaction, Depression and Anxiety among Ordinary and Extraordinary Primary Schools Teachers.

Nurdiansyah, N. M., Arief, A., Hudriyah, H., & Hadawiyah, R. A. (2021). Model Collaborative Learning Inklusif Gender. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Gender, 20(2), 110-118.

Pallasmaa, J., Mallgrave, H. F., Robinson, S., & Gallese, V. (2015). Architecture and empathy. Finland: Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation.

Sandman, H. (2021). Empathy Matters: Architecture for the World’s Majority. Muotoilun Iaitos.

Swasti. (dalam Marpaung, 2012). Profil Emotional Intelligence Guru SLB di Jakarta.

UU RI No 20. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. Retrieved April 18, 2023, from https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003