TINGKAT KEPUASAN PENGHUNI APATEMEN CITRA LAKE SUITE TERHADAP PELAYANAN KEPADA PENGHUNI (OBJEK STUDI: APARTEMEN CITRALAKE SUITE CITRA 6 JAKARTA BARAT)

Main Article Content

Stephen Stephen
Liong Ju Tjung
Sylvie Wirawati

Abstract

Due to the limited land available, and the increasingly expensive landed house prices, many new developers are developing vertical housing, one of which is apartments. An apartment is a building that can be used as a residence by dividing it into several rooms or groups of rooms separated by a partition (boundary). Apartments are also one of the most popular types of vertical housing, especially among residents of DKI Jakarta. Apartment developments are built for upper-middle class residents, and the equipment for each apartment is different from that of a simple flat. The purpose of building vertical housing (apartments) is to meet housing needs for middle and high income people. With just 1 tower, you can make several apartment units in it, this is much more efficient and effective in using and utilizing the limited land in DKI Jakarta. Inside the apartment, there are facilities, as well as the quality of service provided by the apartment, this is done so that apartment residents can feel the comfort that exists while living in the apartment. There are five dimensions of service quality, namely physical evidence, reliability, responsiveness, assurance and certainty, and giving attention. The CitraLake Suite Apartment is one of the apartments that provides facilities and services that are quite comfortable for apartment residents, so a study will be conducted on the CitraLake Suite apartment, how the satisfaction level of the residents of the CitraLake Suite apartment during their stay in this apartment, and the level of service provided by the apartment will be. the manager of this CitraLake suite apartment. The data is obtained by distributing questionnaires to the residents of the CitraLake Suite apartment, then the data will be processed using the Importance Performance Analysis method. By conducting this study, we will find out whether the residents of the CitraLake Suite apartment are satisfied with the services provided.


Keyword: Apartment; Service quality; Level of occupant satisfaction; Importance Performance Analysis


Abstrak


Akibat adanya keterbatasan lahan yang ada, dan harga rumah tapak (landed house) yang semakin mahal, maka banyak developer baru yang mengembangkan hunian berbentuk vertikal salah satunya yaitu apartemen. Apartemen adalah suatu bangunan yang dapat digunakan sebagai tempat tinggal dengan membaginya menjadi beberapa ruangan atau kelompok ruangan yang dipisahkan oleh sekat (batas). Apartemen juga menjadi salah satu tipe hunian vertikal yang paling diminati, terutama  di kalangan warga DKI Jakarta. Pengembangan apartemen dibangun untuk penghuni kelas menengah ke atas, dan perlengkapan setiap apartemen berbeda dengan rumah susun sederhana. Tujuan pembangunan hunian vertikal (apartemen) adalah untuk memenuhi kebutuhan perumahan bagi masyarakat berpenghasilan menengah dan tinggi.  Dengan 1 tower saja dapat membuat beberapa unit apartemen di dalamnya, ini jauh lebih efisien dan efektif dalam mempergunakan dan memanfaatkan lahan yang terbatas di DKI Jakarta. Didalam apartemen, terdapat fasilitas – fasilitas, dan juga kualitas pelayanan yang diberikan oleh apartemen, hal itu dilakukan agar penghuni apartemen dapat merasakan kenyamanan yang ada selama tinggal di apartemen. Terdapat lima dimensi kualitas pelayanan yaitu bukti fisik, keandalan, ketanggapan, jaminan dan kepastian, serta memberikan perhatian. Apartemen CitraLake Suite merupakan salah satu apartemen yang memberikan fasilitas dan juga pelayanan yang cukup nyaman bagi para penghuni apartemen, sehingga akan dilakukan studi pada apartemen CitraLake suite, bagaimana tingkat kepuasan penghuni apartemen CitraLake Suite selama tinggal di apartemen ini, dan bagaimana tingkat pelayanan yang diberikan oleh pengelola apartemen CitraLake suite ini. Data diperoleh dengan melakukan penyebaran kuisioner kepada para penghuni apartemen CitraLake Suite, kemudian data tersebut akan diolah menggunakan metode Importance Performance Analysis. Dengan melakukan studi ini kita akan mengetahui apakah penghuni apartemen CitraLake Suite sudah puas terhadap pelayanan yang diberikan.

Article Details

Section
Articles

References

Ai, L. Y., (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan JNE. Jakarta: Ai lili yuliati.

Chen, Y and Shinyi L. (2013). Applying Importance-Performance Analysis for Improving Internal Marketing of Hospital Management in Taiwan. Taiwan: International Business Research. Vol 6 No.4

Chintia S. W., (2016). Analisis Kepentingan dan Kinerja Importance Performance Analysis. Pada PT.Bank DKI. Jurnal Teknik IPB. Vol 6 65-69.

Fahrizal Y. (2018). Analisis Kepuasan Penghuni Apartemen Mediterania Garden Residence 2 Dengan Metode Importance Performance Analysis (IPA) dan Quality Function Development (OFD) (Study kasus di PT PRIMA BUANA INTERNUSA). Skripsi. Tidak Diteribitkan. Fakultas Teknik. Universitas Mercu Buana: Jakarta.

Grolier. (1975). Definisi Apartemen

J.Supranto Riadi. (2013). Definisi Kualitas Pelayanan.

Lee & Park (2010). Kepuasan Penghuni Menurut Ahli.

Martilla. J.A. & James, J.C. (1977). Importance-performance analysis. Journal of Marketing, Vol. 41 No. 1, pp. 77-9.