SARANA INFORMASI WISATA PANGANDARAN DI BATU HIU

Main Article Content

Reynard Tanuwijaya
Alvin Hadiwono

Abstract

Pangandaran is a location that has high potential for the Indonesian economy. Namely from the potential of industry, fisheries, agriculture, culinary and many more. In 2006 there was a disaster that hit Pangandaran, so that infrastructure damage was severe enough to hinder the development of this Pangandaran city, all existing potentials were hampered due to this disaster. The facilities provided by the government are still not sufficient to re-run the potentials that exist in the city of Pangandaran. Tourist locations can add to the Indonesian economy, imagine when there are many Bali in Indonesia, maybe Indonesia has become a developed country with a good economic level. Pangandaran is a city that has a lot of tourism potential that can be developed to attract visitors from outside the country and outside the city. However, the tourist sites are not exposed enough so that the government does not really care for the tourist sites, for example the green canyon Pangandaran, which has changed the color of the water to brown due to not being cared for, so its beauty is just damaged. By providing knowledge to tourists who come about existing tourist sites, it will solve this exposure problem. With exposed tourist sites, the location becomes the center of attention so that many eyes are on that location. That way the government can pay more attention to existing tourist sites. The presence of this project information program will specifically talk about tourist sites in Pangandaran, from history, folklore to the benefits of tourism facilities for the surrounding environment. All of these things are summarized in a tourist information facility to provide data that has been processed to the entire surrounding community as well as future plans, as well as to create new creative fields for local residents who have a certain background in Pangandaran.


Keywords: Economy; Information; Pangandaran; Society; Tourism Facilities; Tourists


Abstrak


Pangandaran merupakan sebuah lokasi yang memiliki potensi yang cukup tinggi bagi ekonomi Indonesia. Yakni dari potensi industri, perikanan, pertanian, kuliner dan masih banyak lagi. Pada tahun 2006 adanya musibah yang melanda pangandaran sehingga kerusakan infrastruktur cukup parah sehingga menghambat perkembangan kota Pangandaran ini, semua potensi-potensi yang ada menjadi terhambat akibat musibah ini. Fasilitas yang diberikan oleh pemerintah masih belum cukup untuk menjalankan kembali potensi-potensi yang ada di kota Pangandaran. Lokasi wisata dapat menambah ekonomi Indonesia, bayangkan ketika ada banyak Bali di Indonesia, mungkin Indonesia sudah menjadi Negara maju dengan tingkat ekonomi yang baik. Pangandaran merupakan kota yang memiliki banyak sekali potensi wisata yang dapat dikembangkan untuk menarik pengunjung dari luar Negara maupun luar kota. Akan tetapi lokasi wisata itu kuran terekspose sehingga pemerintah pun tidak terlalu merawat lokasi wisata tersebut, sebagai contoh green canyon pangandaran, yang sudah berubah warna air nya menjadi coklat akibat tidak dirawat, sehingga keindahan nya rusak begitu saja. Dengan memberi pengetahuan kepada tourist yang dating mengenai lokasi wisata yang ada, akan memecahkan masalah eksposure ini. Dengan lokasi wisata yang terekspose maka lokasi tersebut menjadi pusat perhatian sehingga banyak mata tertuju pada lokasi tersebut. Dengan begitu pemerintah dapat memberi perhatian lebih terhadap lokasi wisata yang ada. Hadirnya program informasi Proyek ini secara spesifik akan berbicara tentang Lokasi wisata yang ada di Pangandaran, dari sejarah, cerita rakyat hingga manfaat sarana wisata bagi lingkunan sekitar. Semua hal tersebut dirangkum dalam sebuah sarana informasi wisata untuk memberikan sebuah data yang sudah di olah kepada seluruh masyarakat sekitar dan juga rencana yang akan datang, sekaligus menciptakan lapangan kreasi baru untuk warga sekitar yang memiliki background tertentu di Pangandaran.

Article Details

Section
Articles

References

Adi Irwan. (2020). Perancangan Tourism Centre Di Singosari, Malang.

Broadbent, G. dan C. A. Brebbia. (2006). “Eco-Architecture: Harmonisation Between”.

Ching, D.K. Francis. (2007). Form, Space and Order. New Jersey: John Willey & Sons

Daniel Just Art and everydayness. (2012). Popular culture and daily life in the communist Czechoslovakia Bilkent University, Turkey

Denni, Lies, Fahrina, Rizka. (2020). Interaksi Masyarakat Sekitar Dengan Kawasan Cagar Alam Dan Cagar Alam Laut Pangandaran. Yogyakarta.

Femmy Riska Sopiyanti. (2020). Analisis Kunjungan Wisatawan Ke Pantai Pangandaran Kabupaten Pangandaran, Tasikmalaya.

Iyer, Easwar S 1998. Unplanned Purchasing: Knowledge of Shopping Environment and Time Pressure. Journal of Retailing, 65, 40-57.

Kim, J.G.; Park, S.H. (2010) A Study on the everydayness of digital society. Journal Korean Socio Assoc, 44, 611–622.

Oldenburg, R. (1997). Our Vanishing “Third Places”. Planning Commissioners Journal, #25.

Oldenburg, R. (1999). The Great Good Place: Cafes, coffe shops, bookstores, bars, hair salons and the other hangouts at the heart of a community (second edition). New York: Marlowe & Company

Park, C, Whan, Iyer, Easwar S.,and Smith, Daniel C. 1989. The Effects of Situational Shopping Behavior: The Role of Store Environment and Time Available for Shopping. Journal of Consumer Research, 15, 422-433.

Sungeun Suh. (2020) Fashion Everydayness as a Cultural Revolution in Social Media Platforms Focus on Fashion Instagrammers. Korea.

Zucker, P. (1959). Town and Square: From the Agora to Village Green. New York: Columbia University Press.