ARSITEKTUR BIOFILIK DALAM DESAIN KANTOR INDUSTRI KREATIF DI JAKARTA SELATAN

Main Article Content

Muhammad Daffa Ramada Yunasz
Diah Anggraini

Abstract

In the era of the pandemic, the office system underwent a change to become a more flexible office. Working virtually has made humans and of course office workers adapt and provide a lot of benefits, but there is a negative side that is quite influential, one of which is because of social inequality, not everyone has a comfortable and healthy workspace, all activities are carried out in the workspace, during long working days. Not everyone has access to easy outdoor spaces, such as balconies, or in the form of greenscape, these spaces are areas that are rarely stepped on. One of those who are directly affected by this phenomenon is related to the creative industry in Indonesia, an industry that utilizes creativity and skills. Most of the office workers are Generation Y or the “Millennial” generation. If neglected, it will not be good for the welfare of office workers in the long term. Therefore, the design for this project is expected to connect the workspace and outdoor space, and achieve a better aspect of the office work system. Synthesizing architectural typology methods with biophilic designs namely the approach of human needs to connect with nature, resulting in new typologies. In addition to office space as the main function, variations of other activities and programs are also formed, as well as strong interactions with relationships with outside spaces, so that the desired goals can be achieved on a micro scale (indoor space). macro (outdoor space), and form an appropriate typology for the future office context (post-pandemic) which can achieve good goals for the welfare of office workers in the long term.

 

Keywords:  Biophilic ; Creative Industry; Social Inequality; WFH


ABSTRAK

Pada era pandemi sistem kantor mengalami perubahan menjadi kantor yang lebih fleksibel. Bekerja secara virtual sudah membuat manusia dan tentunya pekerja kantoran beradaptasi dan memberikan banyak sekali manfaat, tetapi ada sisi negatifnya yang cukup berpengaruh, yaitu salah satunya karena kesenjangan sosial, tidak semua orang memiliki ruang kerja yang nyaman dan sehat, segala aktivitas dilakukan di ruang kerja, selama hari kerja yang panjang. Tidak semua orang memiliki akses ke ruang luar yang mudah, seperti balkon, atau berupa greenscape, ruang tersebut menjadi area yang jarang di pijak. Salah satu yang terdampak langsung dengan fenomena ini terkait bidang industri kreatif di Indonesia, yaitu industri yang memanfaatkan kreativitas dan keterampilan. Para pekerja kantorannya rata-rata merupakan generasi Y atau generasi “Milenial”. Bila diabaikan, akan tidak baik bagi  kesejahteraan pekerja kantor dalam jangka panjang. Oleh karena itu, desain untuk proyek ini diharapkan dapat menghubungkan ruang kerja dan ruang luar, serta mencapai aspek dari sistem kerja kantor yang lebih baik. Mensintesiskan metode tipologi arsitektur dengan desain biofilik yaitu pendekatan kebutuhan manusia untuk terhubung dengan alam, menghasilkan tipologi baru. Selain ruang kantor sebagai fungsi utama, dibentuk juga variasi dari aktivitas dan program lainnya, serta interaksi yang kuat terhadap hubungan dengan ruang luar, sehingga tujuan yang diinginkan bisa tercapai untuk skala mikro (ruang dalam), makro (ruang luar), dan membentuk tipologi yang sesuai untuk konteks kantor kedepannya (post-pandemic) yang dapat memperoleh tujuan baik bagi kesejahteraan pekerja kantor dalam jangka panjang.


Article Details

Section
Articles

References

Clark, H. Roger. & Pause, Michael. (2012). Precedents in Architecture: Analytic Diagrams, Formative Ideas, and Partis. e-book. Jakarta : Universitas Tarumanagara.

Indra, A. ABODAY. (2017). Firmitas. Jakarta : Griya Kreasi.

Moneo, R. (1978). "On Typology". Oppositions 13, 23-45.

Sutanto, A. (2020). Peta Metode Desain. e-book. Jakarta : Universitas Tarumanagara.

Syken, J.M. (2013). Frank Lloyd Wright and the House of Wax.

Terrapin. (2014). 14 Patterns of Biophilic.

Haotian Liu (2012), Syracuse University, Distributed Workplace for Facebook. Inc: a new office typology for the 21st century workstyle.

Kotlyarov Anton (2015), Journal: History of the Office.

Mohammad Mochsen Sir (2005), Tipologi Geometri: Telah Beberapa Karya, Jurnal Arsitektur FT-Unhas.

Stephen R Kellert (2015), Journal: The Practice of Biophilic Design.

Titiani Widati (2015), Jurnal: Pendekatan Kontekstual Dalam Arsitektur Frank Lloyd Wright.

bauarchitecture.com - THE PLAY OF ARCHITECTURE (RE)PRODUCTION.

Jonathan Bayfield (2020), Remote working is on the rise, but the office remains indispensable, Aviva Investors. dilihat 22 November 2021, dari website, https://www.avivainvestors.com/en-gb/views/aiq-investment-thinking/2020/10/remote-working-office-indispensable/

Loop Phone Booths, The Future Workspace.

Merdeka.com, Pengertian Gen Z serta Karakteristiknya, Ketahui agar Tak Keliru.

Nur Fatin, Pengertian Tipologi, Blog.

Scott Wyatt. (2017). Cubicles don't work. How architectural design affects your brain, TEDxSeattle. ditonton 22 November 2021, dari youtube, https://www.youtube.com/watch?v=lFkJCpD0_V0

Wikipedia.com, Kantor.

kemenparekraf.go.id (2020), Laporan Akuntabilitas Kinerja Kemenparekraf/Baparekraf.

Kominfo.go.id, Mengenal Generasi Millennial.