PENERAPAN TIPOLOGI PASAR, ARSITEKTUR DAN PERILAKU GENERASI Z PADA PERANCANGAN PASAR MASA DEPAN DI GONDANGDIA

Main Article Content

Irwin Irwin
Doddy Yuono

Abstract

The pandemic caused by the corona virus has changed the lifestyle of humans, both directly and indirectly, especially generation Z in Jakarta. The way humans meet their primary needs also changes over time. Many of generation Z decide to shop online to meet their individual needs. Generation Z defines balance as one of the things that is seen in living life, including meeting their needs and interacting with others. The Future Market in Gondangdia exists as a forum that provides space for buying and selling transactions to be more interactive, creative, flexible, and in accordance with health protocols. Through dis-programming, combining creative buying and selling programs and public space as one unit in a design is one of the methods used in designing architectural programs. The combination of the two programs creates an equal space with alternate uses depending on time. The emerging market typology method and its relation to Z generation architecture and behavior become a design strategy in designing. This provides an innovative and interactive buying and selling space according to the needs of generation Z.

 

Keywords: Buy and sell spaces; Public spaces; Future markets; Generation Z; Buy and sell; Dis-programming

 

Abstrak

Pandemi yang disebabkan oleh virus korona telah mengubah gaya hidup manusia, baik secara langsung maupun tidak langsung, khususnya generasi Z di Jakarta. Cara manusia dalam memenuhi kebutuhan primernya pun berubah seiring berjalannya waktu. Banyak dari generasi Z memutuskan untuk berbelanja online untuk memenuhi kebutuhannya masing-masing. Generasi Z mendefinisikan keseimbangan sebagai salah satu hal yang dilihat dalam menjalani kehiduoan termasuk dalam memenuhi kebutuhannya dan berinteraksi dengan sesamanya. Melalui dis-programming memadukan program jual beli kreatif dan ruang publik sebagai satu kesatuan di dalam sebuah desain merupakan salah satu metodw yang digunakan dalam perancangan program arsitektur. Perpaduan kedua program tersebut menciptakan sebuah ruang yang sama dengan penggunaanya bergantian tergantung oleh waktu. Metode tipologi pasar yang berkembang dan kaitannya dengan arsitektur dan perilaku generasi Z menjadi strategi desain dalam merancang. Hal ini memberikan ruang jual beli yang inovatif dan interaktif sesuai dengan kebutuhan generasi Z.

Article Details

Section
Articles

References

Davies, M. A. (2000). Learning the beatgoes on. Childhood Education, 76(3), 148-153.

Dharmawijaya, D. (2021). Trans-programming, Dis-programming, dan Cross-programming pada Karya Bernard Tchumi, LANTING Journal of Architecture 1(2). 117-123. diakses 15 Januari 2021, https://edoc.site/publikasi-poltek-trans-dis-cross-10-hlmdoc-pdf-free.html

Gunadarma. (2012). Materi Teori Tipologi, diakses 12 Januari 2021. http://furuhitho.staff.gunadarma.ac.id/Downloads/files/57624/MATERI+TEORI+TIPOLOGI.pdf

Harari, Yuval Noah. (2016). Homodeus: Masa Depan Umat Manusia. Jakarta: PT Pustaka Alvabet.

Husain, G., Thompson, W. F., Schellenberg, E. G. (2002). Effects of Musical Tempo and Mode On Arousal, Mood, and Spatial abilities. Music Perception, 20(2), 151-171.

Jormakka, Kari. (2007). Basic Design Methods. Basel: Birkhäuser Architecture

Karyono, Tri Harso. (2014). Pengantar Pemahaman Arsitektur Hijau di Indonesia. Jakarta, Rajawali Pers.

Murti, M. W. (2020). 1,172 Traditional Market Traders in Indonesia Contract COVID-19., diakses 11 Januari 2021, https://en.tempo.co/read/1367202/1172-traditional-market-traders-in-indonesia-contract-covid-19

Nugroho, R. S. (2016). Pengantar Generasi Strauss-Howe., diakses 13 Januari 2021, https://www.scribd.com/document/370805120/Pengantar-Teori-Generasi-Strauss-Howe

Sutrisno, R. (1983). Bentuk Struktur Bangunan Dalam Arsitektur Modern. Jakarta: Gramedia.

Sutrisno, E. (2015). Kriteria Green Building, Tepat Guna Lahan. http://kompasiana.com/eshape/kriteria-green-building-tepat-guna-lahan. Diakses 11 Januari 2021.

Tsukamoto, Y. & Kajima, M. (2010). Behaviorology. New York (NY): Rizzoli.

Tucker, R. (2020). How Has COVID-19 changed consumer behavior, diakses 10 Januari 2021, https://www.mixmove.io/blog/how-has-covid-19-changed-consumer-behaviour

The Balance Small Busubess. (2021). Generation Z Retail Shopping Behaviors, diakses 07 Januari 2021, https://www.thebalancesmb.com/generation-z-retail-shopping-behaviors-4140379