AMALGAMASI RUANG FISIK DAN DIGITAL

Main Article Content

Megawati Putri
Suwardana Winata

Abstract

Martin Heidegger describes dwelling as every process by marking the earth that transforms space into place. Dwelling begins with man observing his environment and collecting the surrounding information. The information is saved in his memory which ignites the thought of building. Today, we continuously surround ourselves with screens that feeds us many information we can think of. Information are displayed to humans in such little time and very minimum ways to comprehend by making the process of dwelling cannot be properly experienced. We still need to translate what is intangible to be tangible because humans are so interdependent with the artefacts that they create This project will show how architecture will occur when humans inhabit after experiencing an information. The point that will be focused on is how digital information will become more experiential information that requires more than our eyes to receive it. With this architectural design and the aid  of the technological advancement within the past year to truly incorporate the two realities, the physical and digital.

Keywords:  dwelling; experential; information; two realities

 

Abstrak

Menurut Martin Heidegger, berhuni adalah segala proses menandai bumi yang mengubah ruang menjadi tempat. Awal dari proses berhuni ditandai dengan manusia mengenali lingkungannya dalam bentuk informasi. Informasi tersebut disimpan dalam bentuk memori. Lalu dilanjutkan dengan proses membangun yang didasari oleh memori tersebut.  Saat ini, manusia terus menerus mengelilingi diri dengan layar yang memberikan semua informasi yang dapat kita pikirkan. Kecepatan kita menerima infromasi dan cara kita menerimanya hanya memberi rangsangan bagi indera visual kita sehingga terkadang menyebabkan informasi tersebut tidak memberi kesan mendalam di benak kita. Akibat dari terjadinya hal tersebut, proses berhuni tidak dapat berlangsung dengan baik. Pada kenyataannya manusia masih perlu menerjemahkan apa yang tidak berwujud menjadi berwujud karena manusia sangat bergantung dengan artefak yang mereka buat. Proyek ini akan menampilkan bagaimana arsitektur akan terjadi saat manusia berhuni setelah mengalami sebuah informasi. Poin yang akan ditekankan adalah bagaimana informasi digital akan diterjemahkan menjadi informasi yang lebih eksperiensial yang membutuhkan lebih dari mata kita untuk menerimanya. Dengan bantuan kemajuan teknologi terakhir untuk benar-benar menggabungkan dua realitas, fisik dan digital.

 

 

berhuni; dua realitas; eksperensial; informasi

Article Details

Section
Articles

References

Colomina, B. & Wigley, M., (2016). Are We Human?. Istanbul: Lars Mueller Publishers.

Hayles, N. K. (2012). How We Think. Chicago: The University of Chicago Press.

Heidegger, M.(1971). Building, Dwelling, Thinking. In: Poetry, Language, Thought. New York: Harper & Row.

Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. London: Routledge & Kegan Paul.

Norberg-Schulz, C. (1985). The Concept of Dwelling. New York: Rizzoli Publication.

Pallasmaa, J. (1996). The Eyes of the Skin: Architecture and the Sense. 3rd Edition. Chichester: John Wiley & Sons LTD.

Stenros, A. (1992). ORIENTATION, IDENTIFICATION, REPRESENTATION: Space and Perception in Architecture. In: Helsinki: s.n., pp. 75-88.

Sutanto, A. (2020). Peta Metode Desain. Jakarta: s.n. Tegmark, M., 2017. Life 3.0. Toronto: Borzoi Book