KEBUTUHAN LAYANAN TRANSPORTASI UMUM BAGI PENGGUNA KURSI RODA DI JABODETABEK

Main Article Content

Raymond Teng
Leksmono Suryo Putranto

Abstract

Public transportation is a service for transporting large quantities of passengers, managed with a specific schedule, having a fixed route, and charged a certain amount of cost on each trip. The most commonly used public transportation in Jabodetabek is KRL, MRT, and Transjakarta. Passengers using public transportation consist of disabled and non-handicapped. Wheelchair users use public transportation to support their daily activities. If there is a wheelchair users, public transportation company demanded to provide priority service. However, after a wheelchair-prioritized service is provided, a complaint from a wheelchair users appears. This article aims to anylize existing condition of public transportation service needs for wheelchair users with one sample T-Test method. The results defined the priority area and the presence of officers are less satisfy for wheelchair users. The Infrastructure such as lift, toilet, counter, corridor, access doos/exit, ramp, also gap for wheelchair users according to both respondents of wheelchair users are not satisfactory enough. Non-disability users are also not much provide assistance for wheelchair users.

 

ABSTRAK

Transportasi umum adalah layanan untuk mengangkut penumpang dalam jumlah banyak, dikelola dengan jadwal tertentu, memiliki rute yang tetap, dan dikenakan sejumlah biaya pada setiap perjalanan. Transportasi umum yang paling sering digunakan di Jabodetabek adalah KRL, MRT, dan Transjakarta. Penumpang yang menggunakan transportasi umum terdiri dari penyandang disabilitas dan non-disabilitas. Penyandang disabilitas pengguna kursi roda menggunakan transportasi umum untuk menunjang aktivitasnya sehari-hari. Terdapatnya pengguna kursi roda, membuat perusahaan transportasi umum dituntut untuk memiliki layanan priortias transportasi umum. Namun setelah diberikan layanan prioritas pengguna kursi roda, muncul keluhan dari pengguna kursi roda. Tulisan ini bertujuan untuk menganalisis kondisi eksisting kebutuhan layanan transportasi umum bagi pengguna kursi roda dengan metode One Sample T-Test. Hasil yang didapat menyatakan area prioritas dan keberadaan petugas kurang memuaskan bagi pengguna kursi roda. Infrastruktur seperti lift, toilet, loket, koridor, pintu akses masuk/keluar, ramp, juga celah untuk pengguna kursi roda menurut kedua responden pengguna kursi roda tidak cukup memuaskan. Pengguna non-disabilitas juga belum banyak yang memberikan bantuan untuk pengguna kursi roda.

Article Details

Section
Articles

References

Douglas, R., et al. “The LSU reciprocating gait orthosis” 6 (1983)

Kobetic and E.B. Marsolais. “Muscle selection and walking performance of multichannel FES systems for ambulation in paraplegia” 5 (1997): 23-29.

Kobetic, R., et al. “Development of hybrid orthosis for standing, walking, and stair climbing after spinal cord injury” 3 (2009): 46.

Louie, D.R., J.J. Eng and T. Lam. “Gait speed using powered robotic exoskeletons after spinal cord injury: a systematic review and correlational study” 12 (2015): 82.

Munce, S.E., et al. “Impact of quality improvement strategies on the quality of life and well-being of individuals with spinal cord injury” 2 (2013): 14.

Tarsidi, Didi. “Kendala Umum yang dihadapi Penyandang Disabilitas” 10 (2011).

Undang-Undang No. 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik