PERBANDINGAN METODE EARNED SCHEDULE DAN EARNED VALUE DALAM PENGONTROLAN PROYEK PADA ASPEK WAKTU

Main Article Content

Daniel Nathan Iskandar
Fuk Jin Oei

Abstract

Project management success entails effectively managing project performance, progress, and costs. One method that integrates cost, time, and performance aspects is Earned Value (EV). As an evolution of EV, a new method called Earned Schedule (ES) has emerged. Typically, projects experience planned delays, both in terms of time and progress. The purpose of performance analysis using these two methods is to evaluate performance achievement during project implementation and to understand the extent of deviations that may occur in the work. In completing this analysis, the first step is to obtain values ​​from various indicators needed in each project review. From the project 1 analysis results, because the project progresses as planned, which is 16 weeks, the EV method shows delays every week in terms of cost and time aspects. The ES method can demonstrate the duration of delay every week in terms of time aspect, unlike project 2, based on the project 2 data calculation, the ES method excels because in the ES method the SPI(t) value can indicate delays in the last week of the project, as evidenced by the SPI(t) value in week 18 of 0.8888, whereas in the EV method, the SPI value in the last week is 1. The Earned Schedule method excels in project monitoring, especially in projects experiencing delays.


Abstrak


Keberhasilan dalam manajemen proyek melibatkan pengelolaan kinerja, progres, dan biaya proyek secara efektif. Salah satu metode yang mengintegrasikan aspek biaya, waktu, dan kinerja adalah Earned Value (EV). Sebagai perkembangan dari EV, ada metode baru yang dikenal sebagai Earned Schedule (ES). Umumnya, proyek akan mengalami penundaan yang sudah diantisipasi, baik dalam hal waktu maupun kemajuan pekerjaan. Analisis kinerja menggunakan kedua metode ini bertujuan untuk mengevaluasi pencapaian kinerja selama pelaksanaan proyek dan memahami sejauh mana penyimpangan yang mungkin terjadi dalam pekerjaan tersebut. Dalam menyelesaikan analisis ini, langkah pertama adalah memperoleh nilai dari berbagai indikator yang diperlukan pada setiap tinjauan proyek, dari hasil analisis proyek 1, karena proyek berjalan sesuai dengan rencananya yaitu 16 minggu, metode EV menunjukkan keterlambatan setiap minggu dalam aspek biaya dan waktu. Metode ES dapat memperlihatkan durasi keterlambatan setiap minggunya dalam aspek waktu, berbeda dengan proyek 2, berdasarkan perhitungan data proyek 2, metode ES unggul karena pada metode ES nilai SPI(t) dapat menunjukkan keterlambatan di minggu akhir proyek yang dibuktikan dengan nilai SPI(t) di minggu ke-18 sebesar 0.8888, sedangkan pada metode EV, nilai SPI pada minggu akhir sebesar 1. Metode Earned Schedule unggul dalam pemantauan proyek khususnya pada proyek yang mengalami keterlambatan.

Article Details

Section
Articles

References

Czarnigowska, A., Jaskowski, P., & Biruk, S. (2011). Project performance reporting and prediction: extensions of Earned value management. International Journal of Business and Management Studies, 3(1), 11-20.

Husen, A. (2011). Manajemen Proyek (Perencanaan, Penjadwalan & Pengendalian Proyek), Yogyakarta: CV Andi Offset.

Lipke, W. (2012). Earned schedule contribution to project management. PM World Journal, 1(2), 6-13..

Lipke, W. (2014). Introduction to earned schedule. PM World Journal, 3(11), 8-9.

Lipke, W., Zwikael, O., Henderson, K., & Anbari, F. (2009). Prediction of project outcome: The application of statistical methods to earned value management and earned schedule performance indexes. International journal of project management, 27(4), 400-407.

Proboyo, B. (1999). Keterlambatan waktu pelaksanaan proyek klasifikasi dan peringkat dari penyebab-penyebabnya. Civil Engineering Dimension, 1(1), 46-58.

Bhosekar, S. K., & Vyas, G. (2012). Cost controlling using earned value analysis in construction industries. International Journal of Engineering and Innovative Technology (IJEIT), 1(4), 324-332.

Sarno, R. (2013). Analisis dan Desain Berorientasi Servis Untuk Aplikasi Manajemen Proyek. Yogyakarta: Andi.

Soeharto, I. (1995). Manajemen Proyek dari Konseptual Sampai Operasional. Erlangga.

Vanhoucke, M. (2009). Measuring time: Improving project performance using earned value management (Vol. 136). Springer Science & Business Media.ET AL