PENGUKURAN KESADARAN KEAMANAN INFORMASI DAN PRIVASI DALAM SOSIAL MEDIA

Main Article Content

Hendro Gunawan

Abstract

The development of information technology and the internet has changed the way humans communicate. One of them is the development of social media, social media has become a part of their lives to obtain or share news online. Social media is one of the most powerful media today, because it provides the convenience and speed that allows someone to create and distribute content. With the development of social media, information security and privacy issues are also of importance today. Social media as a source of leaking classified information has become common today. The purpose of this study is to see how the views of students who are included in the millennial generation see information security and privacy in using social media. The object of this research is the students of the Information Systems Study Program, Faculty of Industrial Technology, Atma Jaya University, Yogyakarta, the data is obtained by distributing questionnaires. Based on questionnaires from respondents, it can be seen that UAJY Information Systems Study Program students understand the importance of information security (85%) but their behavior does not reflect information security, passwords are not changed regularly (75%) and like to access social media in unknown public places. level of system security. In terms of privacy, UAJY Information Systems Study Program students still include personal information on social media, where many social media accounts are open to the public (40.6%), they also do not apply privacy settings (54.9%) so that information important is not publicly accessible.

 

Keywords: information security; social media; privacy

 

Abstrak

Perkembangan teknologi informasi dan internet saat ini telah mengubah cara manusia dalam melakukan komunikasi. Salah satunya adalah perkembangan media sosial, media sosial sudah menjadi bagian dari kehidupan mereka untuk memperoleh atau membagikan berita online. Media sosial merupakan salah satu media yang sangat kuat saat ini, karena menyediakan kemudahan dan kecepatan yang memungkinkan seseorang membuat dan mendistribusikan sebuah konten. Semakin berkembangnya media sosial maka masalah keamanan informasi dan privasi juga menjadi hal yang penting saat ini. Media sosial sebagai salah satu sumber bocornya informasi rahasia sudah menjadi hal yang umum saat ini. Tujuan dari penelitian ini melihat bagaimana pandangan mahasiswa yang termasuk dalam generasi millennial melihat keamanan informasi dan privasi dalam menggunakan media sosial. Yang menjadi objek dalam penelitian ini adalah mahasiswa Program Studi Sistem Informasi Fakultas Teknologi Industri Universitas Atma Jaya Yogyakarta, data diperoleh dengan cara menyebarkan kuesioner. Berdasarkan kuesioner dari responden maka dapat dilihat bahwa mahasiswa Prodi Sistem Informasi UAJY memahami pentingnya keamanan informasi (85%) akan tetapi perilaku mereka tidak mencerminkan keamanan informasi, password tidak diganti secara berkala (75%) dan suka mengakses media sosial di tempat publik yang belum diketahui tingkat keamanan sistemnya. Dari segi privasi, mahasiswa Prodi Sistem Informasi UAJY masih mencantumkan informasi pribadi di media sosial, yang akun media sosialnya masih banyak yang dibuka untuk umum (40,6%), mereka juga tidak menerapkan pengaturan privasi (54,9%) sehingga informasi-informasi penting tidak bisa diakses secara umum.

Article Details

Section
Articles

References

Agresta, S. (2010). Perspectives on Social Media Marketing. Boston: Cangage Learning.

Boyd, D., & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210–230. doi:doi.org/10.1111/j.10836101.2007.00393.x

Bungin, B. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitatif Komunikasi, Ekonomi, Dan Kebijakan Publik Ilmu-ilmu Sosial Lainya. Jakarta: Kencana.

Cholid, N., & Abu, A. (2013). Metode Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Edwards, K. (2015). Examining the Security Awareness, Information Privacy, and the Security Behaviors of Home Computer User. Disertation: College of Engineering and Computing Nova Southeastern University.

Ellison , N., Vitak , J., Steinfield , C., Gray , R., & Lampe , C. (2010). Negotiating privacy concerns and social capital needs in a social media environment. Berlin: Springer.

Istijanto. (2005). Aplikasi Praktis Riset Pemasaran. Jakarta: PT Gramedia.

Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media: KSU SuperSearch. Business Horizons, 53(1), 59–68.

Kontaxis, G., Polakis, I., Loannidis, S., & Markatos, E. (2011). Detecting Social Network Profile Cloning. The Ninth Annual IEEE International Conference on Pervasive Computing and Communications. Seattle, WA, USA.

Lenhart, A., & Madden, M. (2008). Social Networking Websites and Teens: An Overview.

Muhamad. (2008). Metode Penelitian Ekonomi Islam Pendekatan Kuantitatif. Jakarta: PT.Raja.

Oehri, C., & Teufel, S. (2012). Social media security culture - The Human Dimension in Social Media Management. In Information Security for South Africa, 4(1), 1–5.

Sekaran, U. (2006). Research Methods For Business Metode Penelitian untuk bisnis. Bandung: PT. Salemba Empat.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wacks, R. (2010). Privacy: A very short introduction. New York: Oxford Press. doi:doi.org/10.1093/actrade/9780199556533.003.0001

Westin , A. (1967). Privacy and freedom. New York: IG Publishing.