FACTORS AFFECTING FIRM VALUE WITH DIVIDEND POLICY AS MODERATION

Main Article Content

Xaviera Winnie
Sufiyati Sufiyati

Abstract

The purpose of this study was to analyze how profitability, liquidity, company growth, company age and leverage affect firm value with dividend policy as a moderating variable in companies listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) for the period 2020-2022. The total research sample was taken from companies with the consumer non-cyclicals sector selected by purposive sampling method. The data in this study are secondary data in the form of financial reports taken from the official IDX website. The total company data used in accordance with the research criteria were 81 research samples and after outliers became 65 research samples. The data of this study were analysed using multiple linear regression analysis techniques processed with SPSS (Statistical Product and Service Solutions) software version 26. The results of this study indicate that profitability and dividend policy have a significant positive effect on firm value. Liquidity, company growth and company age have no significant effect on firm value. Dividend policy does not moderate the effect of profitability, liquidity and company growth on firm value. This study provides important knowledge to company management to pay attention to factors that affect firm value.

Article Details

Section
Articles

References

Anggasta, G., & Suhendah, R. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dividen Dan Umur Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Paradigma Akuntansi, 2(2), 586. https://doi.org/10.24912/jpa.v2i2.7623

Anggita, K. T., & Andayani, A. (2023). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Likuiditas, dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 12(4), 2087–2099. https://doi.org/10.52644/joeb.v12i4.292

Anissa, H. P., & Muhadjir, A. (2022). Analisis Profitabilitas dan Pertumbuhan Perusahaan Dengan Kebijakan Deviden Sebagai Variabel Moderasi Terhadap Nilai Perusahaan. REVITALISASI: Jurnal Ilmu Manajemen, 11(1), 31-42

Aprelliya, T. H., Anggita, L. W., & Nik, A. (2019). Pengaruh Perputaran Modal Kerja Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. SIMBA (Seminar Inovasi Manajemen, Bisnis dan Akuntansi I), 221-233

Brigham, Eugene F, & Houston. (2019). Fundamental of Financial Management: Edisi 15. Jakarta: Salemba Empat.

Giovani, A., & Rousilita, S. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dividen dan Umur Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Multiparadigma Akuntansi Tarumanagara, 2, 586-593.

Ghozali, I. (2020). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hanseto, S. (2020). Pengaruh Leverage, Profitabilitas, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Manufaktur Sektor Industri Dasar dan Kimia yang Terdaftar Di BEI. Jurnal Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan, 5(1), 77-81

Harianto, R., & Hendrani, A. (2022). Pengaruh Profitabilitas, Leverage Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. The Asia Pacific Journal of Management Studies, 4(9), 3869–3877. https://doi.org/10.55171/apjms.v9i2.815

Herawan, F., & Dewi, S. P. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Likuiditas Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Multiparadigma Akuntansi, 18(1), 1. https://doi.org/10.34209/.v18i1.456

Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory of The Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305-360.

M. B. Firda., N. L. G. Novitasari., & N. L. P. S. Dewi. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Food & Beverage Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal KHARISMA, 3(1), 323-332.

Marchel, A., & Thio, L., S. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur. Jurnal Multiparadigma Akuntansi Tarumanagara, 2(10), 1586-1593

Michelle, V., & Maria, S. O. (2021). Analisa Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi. Jurnal Akuntansi UMN, 8(2), 199-212. http://doi.org/10.30656/Jak.V8i2.2524

Munawaroh, A., & Ramadhan, Z. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Deviden Sebagai Variabel Moderating Pada Perusahaan Pertambangan. Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 3(1), 43. https://doi.org/10.24853/jmmb.3.1.43-54.

Pardiastuti, P., Samrotun, Y. C., & Fajri, R. N. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur Sektor Industri Barang Konsumsi yang Terdaftar di BEI Periode 2016-2018. Owner (Riset Dan Jurnal Akuntansi), 4(2), 337. https://doi.org/10.33395/owner.v4i2.210

Parlindungan, N. D., & Susanti, M. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Periode 2016-2018. Jurnal Paradigma Akuntansi, 3(1), 426. https://doi.org/10.24912/jpa.v3i1.11669

Pasaribu, B. S., Herawati, A., Utomo, K. W., & Aji, R. H. (2022). Metodologi Penelitian Untuk Ekonomi dan Bisnis. (A. Muhaimin, Ed.) MEDIA EDU PUSTAKA.

Pratiwi, P., Yuli, C. S., & Rosa, N. F. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur Sektor Industri Barang Konsumsi yang Terdaftar di BEI Periode 2016-2018. Owner: Riset dan Jurnal Akuntansi, 4(2), 337-345. https://doi.org/10.33395/owner.v4i2.219

Santoso, S. (2015). SPSS20 Pengolahan Data Statistik di Era Informasi. Jakarta: PT. Alex Media Komputindo, Kelompok Gramedia.

Valentina, S. D., & Agustin, E. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur, Jurnal Multiparadigma Akuntansi Tarumanagara, 2(1), 118-126.

Yulianto, & Widyasasi. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan. Jurnal Multiparadigma Akuntansi Tarumanagara, 2, 576-585.