ANALISA VIDEO YOUTUBE “BUAH MANIS JAGA KEJAYAAN LELUHUR SUKU BADUY” SEBAGAI RESPON PEMBANGUNAN BUDAYA BERKELANJUTAN

Main Article Content

Edy Chandra
Ariani Kusumo Wardhani
Lidya Novita
Vanesa Verensian

Abstract

The Indonesian nation is a nation known for its natural wealth and cultural and ethnic diversity. One of them is the Baduy Tribe who has been known and talked about by the community. With loyalty to customs and the universe. In the end, a stigma emerged in the community, that the Baduy Tribe is a tribe that sells honey. This stigma has emerged as a controversy after President Jokowi wore traditional Baduy clothing at the state event of the Indonesian MPR Session in 2021, which was raised by several netizens on Twitter social media.The controversy over this statement has aroused the response of netizens in mainstream media, so that it becomes an interesting topic to try to glance at virtual anthropological content on YouTube social media which has been produced by various sources of users of YouTube social media accounts. In this study using a virtual ethnographic research method on a YouTube social media channel called ASUMSI with the category " Distrik:Buah Manis Jaga Kejayaan Leluhur Suku Baduy ".Through the virtual ethnographic research method, it will be explored in more depth how netizens respond to the controversy regarding the stigmatization of the Baduy Tribe as an ethnic honey seller. And ends with a conclusion that virtual ethnography through YouTube social media has great potential to build a positive image of the life of the Baduy Tribe, as one of the ethnic diversity in Indonesia, which is part of the response to sustainable cultural development in the industrial era. 4.0.

Bangsa Indonesia merupakan sebuah bangsa yang dikenal dengan kekayaan alam dan keanekaragaman budaya dan suku. Salah satunya adalah Suku Baduy yang telah dikenal dan dibicarakan oleh masyarakat. Dengan kesetiaan pada adat istiadat dan alam semesta. Pada akhirnya muncul stigma dimasyarakat, bahwa Suku Baduy merupakan suku penjual madu. Stigma ini mencuat menjadi kontroversi perbincangan pasca Presiden Jokowi mengenakan pakaian adat Suku Baduy pada acara kenegaraan Sidang MPR RI tahun 2021, yang dilontarkan oleh beberapa netizen di media sosial Twitter. Kontroversi pernyataan tersebut telah memabangkitkan respon para netizen di media mainstream, sehingga menjadi sebuah topik menarik untuk mencoba melirik konten antropologi virtual pada media sosial YouTube yang telah banyak diproduksi oleh berbagai sumber pengguna akun media sosial YouTube. Dalam penelitian ini menggunakan metode penelitian etnografi virtual pada channel media sosial YouTube yang bernama ASUMSI dengan kategori “Distrik:Buah Manis Jaga Kejayaan Leluhur Suku Baduy”.Melalui metode penelitian etnografi virtual akan ditelusuri lebiih mendalam bagaimana netizen merespon terhadap kontroversi pernyataan stigma Suku Baduy sebagai etnis penjual madu. Dan berakhir kepada sebuah kesimpulan bahwa etnografi virtual melalui media sosial YouTube memiliki potensi besar membangun citra positif kehidupan Suku Baduy, sebagai salah satu keanekaragaman suku di Indonesia, yang menjadi bagian dari respon pembangunan budaya berkelanjutan di era industri. 4.0

 

Article Details

Section
Articles

References

Boellstorff, T. (2008). Coming of Age in Second Life : An Anthropologist Explores The Virtually Human. University Press, NewJersey: Princenton.

Nasrullah, R. (2017). Media Sosial : Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Nanuru, Ricardo F. (2013). Youtube: Seni Berwawasan Teknologi Modern. Journal Uniera, Vol 2, No 1. Hal 132-143.

Lasswell, H D. (1972). The structure and function of communication in society dalam Wilbur Schramm, ed. Mass communication.. University of Illinois Press, Urbana – Chicago.

Hine, C. (2000). Virtual Ethnography.Modes, Varieties, Affordances. SAGE Publication Ltd, London.

Rachmaniar, Renata, A. (2017). Komentar Kasar Netizen Untuk Video Debat Final Pillkada DKI 2017 di Channel YouTube. Jurnal LONTAR Vol 5 No 2, Hal 43-45.