PELUNCURAN CAMPUS MARKETPLACE DALAM MENGEMBANGKAN KEWIRAUSAHAAN MAHASISWA UNIVERSITAS

Main Article Content

Nico Michael Bryan
Keni Keni

Abstract

Marketplace has been the most visited place by people who like to shop online. Such opportunity has motivated marketplaces to improve by inviting sellers from various groups to do their business in the marketplace. In order to increase users’ trading activities, Bhinneka.com has developed the campus marketplace program that offers universities to collaborate with Bhinneka.com to provide a business platform for students, lecturers, employees, and alumni. Bhinneka.com intends to improve the entrepreneurial spirit of students who want to start a business in a marketplace, as well as providing a learning place to help them reach their target market. Moreover, universities can implement this program as a marketing strategy to offer their product, such as digital products, competence training and testing, or merchandise. The launch of the Harberstore campus marketplace which was formed by Bhinneka.com to the Harapan Bersama Polytechnic in the Tegal area has been able to increase students' interest in entrepreneurship, increase knowledge about entrepreneurship and become a tool for micro small and medium enterprises in the Tegal area and its surroundings.


 


Marketplace telah berkembang menjadi tempat yang sering dikunjungi oleh masyarakat yang gemar berbelanja online. Peluang tersebut memotivasi marketplace untuk berkembang dengan mengajak penjual dari berbagai kalangan untuk berjualan di marketplace tersebut. Dalam upaya meningkatkan penggunanya untuk terus berjualan dan berbelanja, Bhinneka.com menciptakan program campus marketplace, dimana universitas dapat berkerja sama dengan Bhinneka untuk menyediakan wadah bisnis untuk mahasiswa, dosen, pegawai dan alumni universitas. Melalui program tersebut, Bhinneka.com berupaya menumbuhkan jiwa wirausaha mahasiswa yang ingin membuka usaha melalui marketplace, sekaligus menjadi tempat belajar berwirausaha dan membantu mereka dalam menjangkau target pasar. Selain itu, melalui program campus marketplace, universitas dapat memasarkan produk, seperti produk digital berupa pelatihan dan tes keahlian, ataupun kajian dan produk fisik kampus, seperti merchandise. Peluncuran campus marketplace Harberstore yang dibentuk oleh Bhinneka.com kepada Politeknik Harapan Bersama di daerah Tegal telah mampu meningkatkan minat berwirausaha para mahasiswa, menambah pengetahuan tentang kewirausahaan dan menjadi wadah wirausaha UMKM di daerah Tegal dan sekitarnya.

Article Details

Section
Articles