PENGENALAN DASAR KEWIRAUSAHAAN BERBASIS PASAR SASARAN BAGI SISWA KELAS X SMA TARSISIUS I JAKARTA

Main Article Content

Louis Utama
Calista Devana Suandi
Chandra Purnama
Dimas Pratama

Abstract

During this uncertain pandemic, there are many options that high school students can do to fill their time outside the education process to be creative with entrepreneurship through start-up businesses. Prospective entrepreneurs need to improve their entrepreneurial skills because being a skilled person requires knowledge and practice. Success in business requires more than just hard work, every business owner needs to master basic skills in entrepreneurship. Entrepreneurship skills refer to activities or knowledge that can develop and operate a company successfully. For this reason, the PKM team from the Faculty of Economics and Business, Tarumanagara University, Jakarta, was inspired to improve the performance and motivation of Tarsisius I High School students to become entrepreneurs by knowing the right target market. This activity aims to improve entrepreneurial skills because being a skilled person requires knowledge and practice. Success in business requires more than just hard work, every entrepreneur needs to master basic skills in running his business to improve business performance.


Pada saat pandemi yang tidak menentu ini terdapat  banyak opsi yang dapat dilakukan oleh siswa Sekolah Menengah Atas untuk mengisi waktu mereka di luar proses pendidikan untuk dapat berkreasi dengan berwirausaha melalui bisnis start up. Calon wirausaha perlu  meningkatkan  keterampilan  kewirausahaan  karena menjadi seseorang yang terampil dibutuhkan ilmu dan latihan. Keberhasilan dalam berbisnis memerlukan lebih dari sekedar kerja keras, setiap pemilik usaha perlu menguasai keterampilan dasar dalam berwirausaha. Keterampilan kewirausahaan merujuk pada kegiatan atau pengetahuan yang dapat mengembangkan dan mengoperasikan perusahaan dengan suksesUntuk itulah tim PKM yang berasal dari Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tarumanagara Jakarta terinspirasi untuk mengadakan peningkatan performa dan motivasi siswa SMA Tarsisius I untuk berwirausaha dengan mengetahui pasar sasaran yang tepat. Kegiatan ini bertujuan meningkatkan  keterampilan  kewirausahaan  karena menjadi seseorang yang terampil dibutuhkan ilmu dan latihan. Keberhasilan dalam berbisnis memerlukan lebih dari sekedar kerja keras, setiap wirausaha perlu menguasai keterampilan dasar dalam menjalankan usahanya untuk meningkatkan kinerja bisnis.

Article Details

Section
Articles

References

Campbell, B., Ganco, M., Franco, A., & Agarwal, R. (2012). Who leaves, where and why worry? Employee mobility, entrepreneurship and effects on source firm performance. Strategic Management Journal, 33(1), 65-87.

Linan, F., & Chen, Y. (2009). Development and cross cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 4(3), 257-272.

Phelan, C., & Sharpley, R. (2012). Exploring entrepreneurial skills and competencies in farm tourism. Local Economy: The Journal of the Local Economy Policy Unit, 27(2), 103-118.

Mitchelmore, S., & Rowley, J. (2010). Entrepreneurial competencies: a literature review anddevelopment agenda. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 16(2), 92-111.

Muslimu, K., & Alhassan, M. (2020). Effect of entrepreneurial skills on small and medium scale enterprises (SMEs) performance: a study of registered businesses operating in sabon gari market kano. . Internasional Journal of Advanced Academic Research (Social and Management Sciences), 6(10).

Rizan, J., & Utama, L. (2020). Pengaruh Keterampilan Kewirausahaan, Orientasi Pasar dan Orientasi Penjualan terhadap Kinerja Usaha UMKM. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan, 2(4), 961-968.

Utama, L., & Nadi, J. (2017). Pengaruh Kreativitas terhadap Kinerja Usaha dengan orientasi kewirausahaan sebagai mediasi pada wirausaha di ITC Cempaka Mas. Conference on Managerial and Behavorial Studies, 80-88.

Wu, W. (2009). A competency based model for the sucess of an entrepreneurial start up. WSEAS Transactions of business and economics. 6(6), 279-291.