PELATIHAN AKUNTANSI DAN SISTEM PENJURNALAN UNTUK PERUSAHAAN DAGANG UNTUK SISWA SMA BUNDA HATI KUDUS

Main Article Content

Widyasari
Livia Klarisa

Abstract

Every trading company must have a good accounting system in order to produce reliable and trustworthy financial reports. The accounting system is inseparable from the journaling system. Accounting itself has been taught from high school education level, where accounting is one of the difficult subjects because students do not understand accounting itself. At the beginning of August, we from the lecturer team visited the school to meet with the principal and economics teacher where they discussed topics and problems faced by students, namely the accounting for trading companies. This topic was chosen because the 12th grade high school students have not yet learned about trading company accounting, especially regarding buying and selling transactions and how to journalize these transactions. This activity aims to make grade 12 students better understand trading company accounting and its journaling system. The method used is first we give an explanation of the theory, example questions and also practice questions. At the end of the session we also gave quiz questions to see if the students had understood the topics taught and were given an assessment that would be the value of their classwork. This activity went as planned and went well. Hope in the future that this activity will continue for grades 10 and 11 or with other topics.


 


Setiap perusahaan dagang haru mempunyai sistem akuntansi yang baik agar menghasilkan laporan keuangan yang andal dan terpercaya. Sistem akuntansi tidak terlepas dari sistem penjurnalan. Akuntansi itu sendiri sudah diajarkan mulai jenjang pendidikan SMA, dimana akuntansi merupakan salah satu pelajaran yang sulit karena para siswa kurang memahami akuntansi itu sendiri. Pada awal bulan Agustus, kami dari tim dosen melakukan kunjungan ke sekolah untuk bertemu dengan Kepala Sekolah dan guru ekonomi dimana membicarakan topik dan kendala yang dialami oleh para siswa yaitu mengenai akuntansi perusahaan dagang. Topik ini dipilih karena para siswa SMA kelas 12 belum belajar mengenai akuntansi perusahaan dagang terutama mengenai transaksi jual beli dan cara menjurnal dari transaksi tersebut. Kegiatan ini bertujuan agar para siswa kelas 12 lebih memahami akuntansi perusahaan dagang dan sistem penjurnalannya. Metode yang digunakan adalah pertama kita memberi pemaparan teori, contoh soal dan juga soal latihan. Di Akhir sesi kita juga memberikan soal kuis untuk melihat apakah para siswa sudah memahami topik yang diajarkan dan diberikan penilaian yang akan menjadi nilai tugas sekolah mereka. Kegiatan ini berjalan sesuai dengan yang direncanakan dan berjalan dengan baik. Berharap untuk kedepannya agar kegiatan ini terus berlanjut untuk kelas 10 dan 11 atau dengan topik lainnya.

Article Details

Section
Articles