PEMAHAMAN RELEVANSI DISRUPSI DIGITAL DENGAN PROFESI AKUNTAN KEPADA SISWA/I SMA KRISTOFORUS II JAKARTA
Main Article Content
Abstract
The rapid development of information technology in the last decade has had an impact on several jobs and professions. One of the professions that has been affected is the accounting profession. However, this does not mean that this profession will be eliminated by automation, robots and artificial intelligence. In fact, information technology can speed up, be more accurate and improve the work of accountants through repetitive and predictable accounting processes. Not all accountant work can be done by automation, robots and artificial intelligence, the touch of an accountant in evaluating and deciding an action from accounting data and information must consider other dimensions such as humans, the environment, nature and others. So that information technology as an accountant's tool to work better. The method of providing an understanding of accounting and profession to students of SMA Krisforus II Jakarta is given in the form of provision or presentation of class 11 students as material for understanding to choose an interest in class 12 and further studies and professions that will be pursued in the future. The result of this activity is quite effective for class 10 high school students who are still hesitant in determining their interests. For schools, this activity can increase students' knowledge of the work of a profession in the real world.
ABSTRAK
Pesatnya perkembangan tekonologi informasi pada satu decade terakhir ini membawa dampak pada beberapa pekerjaan dan profesi. Salah satu profesi yang berdampak adalah profesi akuntan. Namun, tidak berarti profesi ini akan tereliminasi dengan adanya otomatisasi, robot dan kecerdasan buatan. Bahkan teknologi informasi dapat mempercepat, lebih akurat dan meningkatkan pekerjaan akuntan melalui proses akuntansi yang berulang dan dapat diprediksi. Tidak semua pekerjaan akuntan dapat dilakukan oleh otomatisasi, robot dan kecerdasaan buatan, sentuhan akuntan dalam mengevaluasi dan memutuskan suatu aksi dari data dan informasi akuntansi harus mempertimbangkan dimensi lain seperti manusia, lingkungan, alam dan lainnya. Sehingga teknologi informasi sebagai alat akuntan untuk bekerja lebih baik. Metode pemberian pemahaman akuntansi dan profesi kepada siswa/i SMA Krisforus II Jakarta diberikan dalam bentuk pembekalan atau pemaparan siswa kelas 11 sebagai bahan pemahaman untuk memilih peminatan di kelas 12 dan studi lanjut dan perfesi yang ditekuni kelak. Hasil kegiatan ini cukup efektif bagi siswa/i SMA Kelas 10 yang masih bimbang dalam menentukan peminatan mereka. Bagi sekolah, kegiatan ini dapat meningkatkan pengetahuan siswa/i akan pekerjaan suatu profesi di dunia nyata.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Dewi, S, S., & Suyono, E. (2024). Dampak Teknologi Artificial Intelligent dan Cara Menghadapi Blockchain Technology dalam Perspektif Akuntansi. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan Vol. 12 (1), 975-993. https://univ45sby.ac.id/ejournal/index.php/ekonomika.
Fernando, D., & Harsiti. (2019). Studi Literatur: Robotic Process Automation. Jurnal Sistem Informasi, Vol. 6 (1), 6-11. https://e-jurnal.lppmunsera.org/index.php/jsii/ article/download/1071/pdf/3466
Hindayani, N., Wahyuni, E.T., & Amrania, G, K P. (2022). Peran Big Data Terhadap Kemampuan Perusahaanmelakukan Analisis Rantai Pasok: Studi Reviuliteratur Terstruktur. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, dan Akuntansi, Vol. 6 (2),1515-1530. DOI: https://doi.org/10.31955/mea.v6i2.2199.
Jaya, I. M. L. M., & Ilahiyah, M. E. (2024). Harmonizing accounting and artificial intelligence for the sustainability of the accounting profession. In Artificial Intelligence Approaches to Sustainable Accounting (pp. 214–228). DOI:10.4018/979-8-3693-0847-9.ch012.
Kharisma, N (2024). Prodi Akuntansi, Prodi dengan Mahasiswa Terdaftar Terbanyak di Indonesia. Simak Alasannya!. https://suteki.co.id/prodi-akuntansi-prodi-dengan-mahasiswa-terdaftar-terbanyak-di-indonesia-simak-alasannya/(Diakses tanggal 15 Mei 2025).
Lukman, H., & Irisha, T. (2020). The Effect of Creative Accounting Practices with Statutory Auditor as Mediation, and Accountant Ethics Standards on the Reliability of Financial Statements. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Vol. 478. 1023-1029. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201209.162.
Lukman, H., & Lie, I, K. (2024). Engantar Akuntansi Bagi Siswa Tarsisius 1 Jakarta. Jurnal Serina Abdimas, Vol. 2 (3), 825-830. https://doi.org/10.24912/jsa.v2i3.31944.
Nurdin, Y., Novita, D., Ferdiansah, M. I., Fajar, U., & Hasanuddin, U. (2023). Mempertanyakan Eksistensi Profesi Akuntan Dalam Industri 4.0. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, Vol. 24(1), 1–8. DOI: https://doi.org/10.29040/jap.v24i1.7562.
Pakpahan, S, R., & Nikmah. (2024). Kesiapan Kerja Mahasiswa Akuntansi di Era Disrupsi Teknologi Digital: Peran Keahlian Akuntansi, Literasi Digital, Literasi Manusia, dan Adaptabilitas Karir. Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah,Vol 6 (3), 3796-3811. https://journal.laaroiba.ac.id/index.php/alkharaj/article/view/5592.
Putri, A, P (2024). Transformasi Akuntansi di Era Big Data dan Teknologi Artificial Intelligence (AI), Jurnal Cahaya Mandalika, Vol. 5 (2) ,927-943. https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jcm/article/view/3279/2613.
Rejeki, S, S., & Sulistyowati, P. (2023). Automatisasi Proses Robotik Dan Dampaknya Pada Akuntansi. Jurnal Riset Manajemen Dan Ekonomi, Vol.1 (2), 225-248
Saragih, A. D., & Dewayanto, T. (2023). Systematic Literature Review: Dampak Teknologi Big Data Analytics Dalam Mendeteksi Fraud Pada Bidang Audit. Diponegoro Journal of Accounting, 12(3), 1–9. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/accounting
Wallu, F., Jaya, I, M, L, M., Andrianto, W., & Anan, E. (2024). Literature Review: Perkembangan Keterampilan Profesi Akuntan. Gorontalo Accounting Journal, Vol 7(2), 214 – 231. DOI: 10.32662/gaj.v7i2.3495.
Yusuf, M, F, M., Garusu, I, A., & Rauf, D, M. (2024). Sistem Penerapan Artificial Intelligence Dalam Akuntansi. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan, Vol. 2(2), 01-07. https://jurnal.unusultra.ac.id/index.php/jisdik.