PSIKOEDUKASI KEPADA CAREGIVER MENGENAI PERAN ENGAGEMENT DALAM TERAPI MUSIK PADA LANSIA DENGAN DEMENSIA
Main Article Content
Abstract
Elderly individuals with dementia experience significant cognitive decline, which affects their quality of life. Music therapy, as a non-pharmacological intervention, has been proven effective in enhancing cognitive and emotional functions in elderly. This study aims to provide psychoeducation to caregivers regarding the role of engagement in music therapy for elderly individuals with dementia. The method employed involves delivering material through e-posters on the social media platform Instagram, designed to attract attention and increase audience interaction. The results indicate that this psychoeducation successfully garnered interest from many Instagram users, with a total of 288 interactions comprising likes, comments, saves, and shares. Positive feedback from the audience suggests that the content presented was informative and beneficial. The conclusion of this study is that psychoeducation via social media, especially Instagram, can enhance caregivers’ awareness of the importance of emotional, cognitive, and social engagement in music therapy, thereby assisting the elderly in accessing memories and managing their emotional and cognitive conditions.
ABSTRAK
Lansia dengan demensia mengalami penurunan fungsi kognitif yang signifikan, yang mempengaruhi kualitas hidup mereka. Terapi musik sebagai intervensi non-farmakologi terbukti efektif dalam meningkatkan fungsi kognitif dan emosional lansia. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan psikoedukasi kepada caregiver mengenai peran engagement dalam terapi musik untuk lansia dengan demensia. Metode yang digunakan adalah penyampaian materi dengan e-poster yang diunggah melalui media sosial Instagram, yang dirancang untuk menarik perhatian dan meningkatkan interaksi audiens. Hasil menunjukkan bahwa psikoedukasi ini berhasil menarik minat banyak pengguna Instagram, dengan total 288 interaksi yang terdiri dari likes, komentar, saved, dan shared. Komentar positif dari para audiens menunjukkan bahwa konten yang disampaikan informatif dan bermanfaat. Dari penelitian ini, dapat ditarik kesimpulan bahwa psikoedukasi melalui media sosial Instagram dapat meningkatkan kesadaran caregiver tentang pentingnya keterlibatan emosional, kognitif, dan sosial dalam terapi musik, sehingga dapat membantu lansia mengakses kembali memori dan mengelola kondisi emosional dan kognitif mereka.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adwinda, R. N., & Syahrul, F. (2023). Faktor yang berhubungan dengan kejadian demensia: Literature review. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia, 6(1), 12-19. https://doi.org/10.56338/mppki.v6i1.2856.
Al-Finatunni’mah, A., & Nurhidayati, T. (2020). Pelaksanaan Senam Otak untuk Peningkatan Fungsi Kognitif pada Lansia dengan Demensia. Jurnal Ners Muda, 1(2), 139-145. https://10.26714/nm.v1i2.5666
Amalina, D., Ariani, L., & Julaibib. Pengaruh meaning of work terhadap work engagement pada pengasuh di panti sosial. Jurnal Psikologi, 1(4), 1-16. https://doi.org/10.47134/pjp.v1i4.2768
Diniz, M. A. A., Melo, B. R. D. S., Neri, K. H., Casemiro, F. G., Figueiredo, L. C., Gaioli, C. C. L. D. O., & Gratão, A. C. M. (2018). Comparative study between formal and informal caregivers of older adults. Ciencia & saude coletiva, 23(11), 3789-3798. https://doi.org/10.1590/1413-812320182311.16932016
Fiana, N. D., & Cahyani, A. (2019). Dampak terapi musik pada fungsi kognitif pasien dengan demensia. JK Unila, 3(1), 221-225.
Indonesia. Undang-Undang Nomor 13 Tahun 1998 tentang Kesejahteraan Lanjut Usia. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1998 Nomor 190. Jakarta.
Krøier, J. K., & Ridder, H. M. O. (2022). ‘“When the music is on, she is there” professional caregivers’ perspectives and use of musical interactions in caring for the person with dementia. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy. 16(2), 229-250. https://doi.org/10.56883/aijmt.2024.68.
Lam, N. H. & Woo, B. K. (2020). Efficacy of instagram in promoting psychoeducation in the Chinese-speaking population. Health Equity, 4(1), 114–16. https://doi.org/10.1089/heq.2019.0078
Santrock, J. W. (2019). Life-span development (17th). McGraw-Hill Education.
Sari, N. W., & Margiyati, M. (2024). Penerapan terapi musik klasik untuk meningkatkan fungsi kognitif pada lansia dengan demensia di keluarga wilayah binaan puskesmas sekaran semarang. Detector: Jurnal Inovasi Riset Ilmu Kesehatan, 2(2), 01-30. https://doi.org/10.55606/detector.v2i2.3693
Triyono, H. G., Dwidiyanti, M., & Widyastuti, R. H. (2018). Perbedaan Tingkat Caregiver Burden Yang Merawat Lansia Demensia Di Panti Wreda. Holistic Nursing and Health Science, 1(2), 77-81. https://doi.org/10.14710/hnhs.1.2.2018.77-81
Widiastuti, R. H., Setyowati, A. I., & Setianingrum, D. E. (2019). Beban dan koping caregiver lansia demensia di panti wredha. Jurnal Ilmu Keperawatan Komunitas, 2(1), 8-18. https://doi.org/10.32584/jikk.v2i1.300
Yanuar, A., Amanta, A. G., Puteri, M., Dahesihsari, R., & Ajisuksmo, C. R. P. (2021). Self-compassion bagi sandwich generation: program psikoedukasi melalui media sosial instagram. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 4(3), 517-525. https://www.academia.edu/download/91994778/8838.pdf
Yayasan Alzheimer Indonesia. (2019, April 22). Statistik tentang demensia. Alzheimer Indonesia. Diakses dari https://alzi.or.id/statistik-tentang-demensia/
Yulia, A., & Syafitria, R. (2019). Pengaruh terapi musik terhadap fungsi kognitif pada lansia yang mengalami demensia. Ensiklopedia of Journal, 2(1), 169-173. https://jurnal.ensiklopediaku.org/ojs-2.4.8-3/index.php/ensiklopedia/article/viewFile/361/327
Zhang, Y. B. & Giles, H. (2018). Communication accommodation theory. The International Encyclopedia of Intercultural Communication, 95-108. https://doi.org/10.1002/9781118783665.ieicc0156