STRATEGI PEMASARAN PADA UMKM ATELIER COFFEE AND EATERY MELALUI PENERAPAN DIGITAL MARKETING
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
Digital marketing is a very relevant solution in dealing with this change in consumer behavior. In the introduction of digital marketing, you can utilize social media platforms such as Instagram, Facebook, Tik-Tok and Twitter to interact with customers, promote products, and build brands. With consistency in content and visual aesthetics, business actors can create a strong business identity and remind customers of their existence. Social media is not only a place to share in interacting or communicating but can also be an effective place to promote or advertise your products or business online and can communicate directly with consumers. The role of social media will certainly also be very helpful in the coffee shop business. Changes in people's lifestyles who like to hang out in coffee shops while chatting accompanied by the delicious taste of coffee have also become a lifestyle for today's society. So that coffee shop business opportunities are increasingly visible. The PKM topic that we will do is assistance in providing literacy in business development strategies using social media. Our partner is a coffee shop business in the West Jakarta area. With this assistance, it is hoped that the Partner's business will continue to grow. The success of a coffee shop business is one of the positive effects of the free use of social media, because with social media they are also free to promote their coffee shop without spending a lot of money. PKM activities are planned to be divided into two stages, namely: planning stage, implementation stage. At the planning stage, we discussed with the Partner regarding the provision and assistance of the use of social media in business development. Furthermore, at the implementation stage, we together with the Partner conducted an evaluation and assisted in designing the use of social media according to current market needs.
ABSTRAK
Digital marketing merupakan solusi yang sangat relevan dalam menghadapi perubahan perilaku konsumen ini. Dalam pengenalan digital marketing, dapat memanfaatkan platform medsos seperti Instagram, Facebook, Tik-Tok dan Twitter untuk berinteraksi dengan pelanggan, mempromosikan produk, dan membangun merek. Dengan konsistensi dalam konten dan estetika visual, pelaku usaha dapat menciptakan identitas usaha yang kuat dan mengingatkan pelanggan tentang keberadaan mereka. Social media tidak hanya menjadi wadah berbagi dalam berinteraksi atau berkomunikasi tetapi dapat juga menjadi wadah yang efektif untuk melakukan promosi atau mengiklankan produk atau usaha anda secara online serta dapat berkomunikasi langsung dengan konsumennya. Peranan sosial media juga tentunya akan sangat membantu dalam bisnis coffee shop. Perubahan gaya hidup masyarakat yang suka nongkrong di kedai kopi sambil ngobrol di temani kelezatan cita rasa dari kopi hal itu pun sudah menjadi gaya hidup masyarakat saat ini. Sehingga peluang bisnis coffee shop pun semakin terlihat. Topik PKM yang akan kami lakukan adalah pendampingan dalam memberikan literasi strategi pengembangan bisnis dengan menggunakan medsos. Mitra kami adalah adalah usaha Coffee shop di daerah Jakarta Barat. Dengan pendampingan ini diharapkan usaha Mitra akan semakin berkembang . Kesuksesan bisnis kedai kopi atau coffee shop adalah salah satu hasil efek positif dari bebas nya penggunaan sosial media, karena dengan adanya sosial media mereka bebas pula untuk mempromosikan coffee shop-nya tanpa mengeluarkan biaya besar. Kegiatan PKM direncanakan rencananya akan dibagi dalam dua tahap, yaitu: tahap perencanaan, tahap pelaksanaan. Pada tahap perencanaan, kami berdiskusi dengan pihak Mitra berkaitan dengan pembekalan dan pendampingan penggunaan medsos dalam pengembangan usaha. Selanjutnya, pada tahap pelaksanaan, kami bersama pihak Mitra melakukan evaluasi dan membantu dalam merancang penggunaan medsos sesuai kebutuhan pasar saat ini.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Coviello, N., Milley, R., dan Marcolin, B. (2001). Understanding IT-enabled Interactivity in Contemporary Marketing. Journal of Interactive Marketing. Vol. 15, No. 4, pp 18-33. https://doi.org/10.1002/dir.1020
Daryanto. (2011). Manajemen Pemasaran: Sari Kuliah. Bandung: Satu Nusa
Daryanto. (2011). Media Pembelajaran. Bandung: Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Hutter, K., Hautz, J., Dennhardt, S., & Füller, J. (2013). The impact of user interactions in social media on brand awareness and purchase intention: the case of MINI on Facebook. Journal ofProduct & Brand Management, 22(5/6), 342-351. https://doi.org/10.1108/JPBM-05-2013-0299
Tjiptono Fandy,2001.Strategi Pemasaran. Edisi Pertama. Yogyakarta. Andi Ofset
Tjiptono. 2001. Manajemen Pemasaran dan Analisa Perilaku Konsumen. Yogyakarta: BPFE.