MENGUASAI WAKTU DAN PERENCANAAN KEUANGAN: STRATEGI EFEKTIF UNTUK SISWA BERPRESTASI

Main Article Content

Agustin Ekadjaja
Michellia Melifica
Caroline Hillary

Abstract

In an era that is increasingly filled with technological advances and global challenges, education plays a central role in preparing quality human resources. One of the most important aspects of building superior human resources is through effective time management. Although time management is not directly related to academic activities, its role is crucial in ensuring that learning activities take place efficiently, as well as helping students develop their abilities both academically and non-academically. The development of online learning methods adds to the challenges in time management, especially because students must be more disciplined in managing time without direct supervision from teachers or classmates. Time management is an important skill that supports the effectiveness of students' learning and self-development, especially in the era of online learning that demands independence. However, many students who have difficulty managing their time effectively, often feel that they lack time to study even though the problem lies in less than optimal time management. Partner schools also face challenges in providing education about time management because this material is not covered in the official curriculum. This PKM activity aims to increase students' awareness and skills in time management through soft skill training that is arranged interactively. The methods used are the preparation of interactive materials based on real cases, group discussions, and simulation of situations that require time management. The results of the activity showed an increase in students' understanding of the importance of time management and their ability to manage time for learning activities, as well as increasing awareness of the importance of time management in non-academic activities.


ABSTRAK


Dalam era yang semakin dipenuhi dengan kemajuan teknologi dan tantangan global, pendidikan memegang peran sentral dalam mempersiapkan sumber daya manusia yang berkualitas. Salah satu aspek terpenting dalam membangun SDM unggul adalah melalui pengelolaan waktu yang efektif. Meskipun manajemen waktu tidak secara langsung terkait dengan aktivitas akademik, peranannya sangat penting dalam memastikan kegiatan belajar berlangsung dengan efisien, serta membantu siswa mengembangkan kemampuan baik secara akademis maupun non-akademis. Perkembangan metode pembelajaran daring (online) menambah tantangan dalam manajemen waktu, terutama karena siswa harus lebih disiplin dalam mengatur waktu tanpa pengawasan langsung dari guru atau teman sekelas. Manajemen waktu adalah keterampilan penting yang mendukung efektivitas belajar dan pengembangan diri siswa, terutama di era pembelajaran daring yang menuntut kemandirian. Namun, banyak siswa yang kesulitan mengelola waktu secara efektif, sering kali merasa kekurangan waktu untuk belajar meskipun sebenarnya masalah terletak pada pengelolaan waktu yang kurang optimal. Sekolah mitra juga menghadapi tantangan dalam memberikan edukasi mengenai manajemen waktu karena materi ini tidak tercakup dalam kurikulum resmi. Kegiatan PKM ini bertujuan untuk meningkatkan kesadaran dan keterampilan siswa dalam manajemen waktu melalui pelatihan softskill yang disusun secara interaktif. Metode yang digunakan adalah penyusunan materi interaktif yang berbasis kasus nyata, diskusi kelompok, dan simulasi situasi yang memerlukan pengelolaan waktu. Hasil kegiatan menunjukkan adanya peningkatan pemahaman siswa mengenai pentingnya manajemen waktu dan kemampuan mereka dalam mengelola waktu untuk aktivitas belajar, serta meningkatkan kesadaran akan pentingnya pengaturan waktu dalam kegiatan non-akademis.

Article Details

Section
Articles

References

Alhasani, M., Alkhawaji, A. & Orji, R. (2022). Mental Health And Time Management Behavior Among Students During COVID-19 Pandemic : Towards Persuasive Technology Design

Brigham, E. F., & Houston, J. F. (2020). Fundamentals of Financial Management. Cengage Learning.

Endang, M., E., & Syahid. (2021). Peran Manajemen Waktu Dan Kedisiplinan Dalam Mempengaruhi Hasil Belajar Optimal

Dorothy, B. (2019). Time Management Factors For Success In Higher Education.

Hilbrecht, M., Smale, B., & Mock, S. E. (2020). Self-Regulated Learning and Time Management in Higher Education. Routledge.

Martin, F., Stamper, B., & Flowers, C. (2020). Examining student perception of their readiness for online learning: Importance and confidence.

Robin, V. (2020). Your Money or Your Life. Penguin Books.

Suardin & Yusnan, M. (2021). Pengaruh Manajemen Waktu Belajar Terhadap Efikasi Diri Dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar.

Wiranti, W., F., & Usman, O. (2019). The Influence Of Time Management, Learning Motivation, And Learning Facilities On Academic Achievement.