PELATIHAN MEMBUAT KREASI KARYA DARI BAHAN TANAH LIAT DI RUANG PUBLIK TERBUKA RAMAH ANAK JAKARTA
Main Article Content
Abstract
The programs implemented by RPTRA during the Covid-19 pandemic are: (a) implementing environmental cleanliness of RPTRA; (b) maintaining plants; (c) maintaining RPTRA facilities and infrastructure. The RPTRA programs expected by the community during the Covid-19 pandemic are: (a) The public is allowed to visit RPTRA even though it is implemented with strict health protocols; (b) The public is allowed to exercise and play in RPTRA in accordance with strict health protocols; (c) Educational programs in RPTRA are still implemented online (Rustanto & Akhmad, 2020). Taman Apel as an RPTRA (Child-Friendly Integrated Public Space) has great potential to become an attractive creative facility for the community, especially children and families. Overall, training in making creative works using clay is an exciting and educational activity. After participants have mastered the basic forming techniques, the training will continue with an introduction to decoration techniques. Decoration is an important aspect of ceramic art that can provide aesthetic value and uniqueness to the work. Some of the decoration techniques introduced include scratching, painting, and the use of engobe. Etching is done by etching the surface of the clay using certain tools to create patterns or designs. By mastering basic techniques and understanding the comprehensive manufacturing process, participants are expected to be able to create works that are not only visually beautiful, but also have high artistic value. In addition, this training also builds a creative community among participants, creating a network that can support the growth and development of ceramic art in the future.
ABSTRAK
Program yang dijalankan RPTRA pada masa pandemi Covid-19 yaitu: (a) melaksanakan kebersihan lingkungan RPTRA; (b) melakukan pemeliharaan tanaman; (c) melakukan pemeliharaan sarana dan prasarana RPTRA. Program RPTRA yang diharapkan oleh masyarakat pada masa pandemi Covid-19 yaitu: (a) Masyarakat diperbolehkan berkunjung ke RPTRA meskipun dilaksanakan dengan prokes yang ketat; (b) Masyarakat boleh melakukan olahraga dan bermain di RPTRA sesuai dengan prokes yang ketat; (c) Program edukasi di RPTRA tetap dilaksanakan secara daring (Rustanto & Akhmad, 2020). Taman Apel sebagai RPTRA (Ruang Publik Terpadu Ramah Anak) memiliki potensi besar untuk menjadi fasilitas berkreasi yang menarik bagi masyarakat, khususnya anak-anak dan keluarga. Secara keseluruhan, pelatihan membuat karya kreatif menggunakan bahan tanah liat merupakan kegiatan yang mengasyikkan dan mendidik. Setelah peserta menguasai teknik dasar pembentukan, pelatihan akan dilanjutkan dengan pengenalan pada teknik dekorasi. Dekorasi merupakan aspek penting dalam seni keramik yang dapat memberikan nilai estetika dan keunikan pada karya. Beberapa teknik dekorasi yang diperkenalkan antara lain penggoresan, pengecatan, dan penggunaan engobe. Penggoresan dilakukan dengan cara menggores permukaan tanah liat menggunakan alat tertentu untuk menciptakan pola atau desain. Dengan menguasai teknik-teknik dasar dan memahami proses pembuatan yang komprehensif, peserta diharapkan dapat menciptakan karya yang tidak hanya indah secara visual, tetapi juga memiliki nilai seni yang tinggi. Selain itu, pelatihan ini juga membangun komunitas kreatif di antara peserta, menciptakan jejaring yang dapat mendukung pertumbuhan dan perkembangan seni keramik di masa depan
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Akbar, T., & Prastawa, W. (2018, Vol. 3 No. 2). Karakteristik dan Implementasi Tanah Liat di Lubuk Alung Sebagai Bahan Baku Pembuatan Keramik Hias. Journal of Art, Design, Art Education And Culture Studies (JADECS), 68 - 73.
Maisarah, A., Mahmud, M. E., & Saugi, W. (2020). Meningkatkan Kreativitas Anak melalui Metode Bermain Plastisin Tanah Liat. Journal for Education Research Vol. 1 No. 1, 1 - 8.
Prakoso, S., & Dewi, J. (2018). Child-friendly integrated public spaces (RPTRA): Uses and. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (pp. 1 - 13). Tangerang: IOP Publishing Ltd.
Rustanto, A. E., & Akhmad, J. (2020). RPTRA Activities Program in Services to the Community During the Covid-19 Pandemic. Proceedings of the 1st Annual International Conference on Natural, volume 547 (pp. 97 - 102). Jakarta: Atlantis Press SAR.
Satria, H., Erawati, Y., & Susan, N. (2023). Pengajaran Seni Rupa Terapan Media Tanah Liat di kelas VII.4 SMP N 26 Pekanbaru Provinsi Riau. Jurnal KOBA Vol. 10 No. 2, 29 - 38.