PELAKSANAAN KEGIATAN KEWIRAUSAHAAN TERHADAP USAHA POTLUCK – PIRING MANGKOK SHOP

Main Article Content

Tedrick Soetedjo
Vidyarto Nugroho

Abstract

Ceramic tableware is a very useful and beneficial equipment in the lives of every society globally, especially in Indonesia. These benefits arise from the need for food as one of the primary needs that must be obtained by every living human being. For these food needs, both eating and drinking require various ceramic tableware as container to keep them. With this background, the Author realized the great market opportunity from the ceramic tableware segment and established the Potluck business. In this business activity, the Author has succeeded in innovating and implementing it from production to sales. In the early stages of planning, the Author used the Lean Model Canvas tool to identify the great business opportunities from Potluck. The Author innovated by presenting new tableware variants, namely mugs along with plates and bowls of new and unique shapes. Through the Potluck business flag, the Author established a supermarket specifically for ceramic tableware to target the Retail segment and attract potential distributors. Establishing a supermarket certainly has its own problems and challenges. One of the challenges faced by the Author is the difficulty of administration because Potluck's products vary with more than 100 Stock Keeping Units (SKUs). To overcome administrative problems, the Author uses the Moka POS program equipped with a Barcode Scanner to prevent input errors, so that the Potluck supermarket is administratively orderly. To face marketing challenges, the Author strategizes to provide vouchers that are expected to attract customers for the Potluck supermarket. From this entrepreneurial activity, the Author has succeeded in establishing the Potluck supermarket, as a business that will be focused on and developed further in the future.


ABSTRAK


Peralatan makan keramik adalah peralatan yang sangat berguna dan bermanfaat dalam kehidupan setiap masyarakat secara global khususnya di Indonesia. Manfaat tersebut timbul dari kebutuhan pangan sebagai salah satu kebutuhan primer yang harus diperoleh setiap manusia yang hidup. Untuk kebutuhan pangan tersebut, baik makan dan minum memerlukan berbagai peralatan makan keramik sebagai wadah yang menampung mereka. Berlatar belakang tersebut, penulis menyadari peluang pasar yang besar dari segmen peralatan makan keramik dan mendirikan usaha Potluck. Dalam kegiatan usaha tersebut, penulis telah berhasil melakukan inovasi dan mengimplementasikannya mulai dari kegiatan produksi sampai dengan penjualan. Pada tahap awal perencanaan, penulis menggunakan alat bantu Lean Model Canvas untuk mengidentifikasi peluang usaha yang besar dari Potluck. Penulis melakukan inovasi dengan menghadirkan varian peralatan makan baru, yakni mug serta piring serta mangkok berbentuk baru dan unik. Melalui bendera usaha Potluck, penulis mendirikan supermarket khusus peralatan makan keramik untuk menargetkan segmen retail dan menggaet distributor-distributor berpotensial. Mendirikan sebuah supermarket tentunya memiliki permasalahan dan tantangannya tersendiri. Salah satu tantangan yang dihadapi penulis adalah sulitnya administrasi lantaran produk dari Potluck yang bervariatif dengan lebih dari 100 Stock Keeping Unit (SKU). Untuk mengatasi masalah administrasi, penulis menggunakan program POS Moka yang dilengkapi dengan Barcode Scanner untuk mencegah terjadinya kesalahan input, sehingga supermarket Potluck tertib secara administrasi. Untuk menghadapi tantangan pemasaran, penulis berstrategi untuk memberikan voucher-voucher yang diharapkan dapat menarik pelanggan bagi supermarket Potluck. Dari kegiatan kewirausahaan ini, penulis telah berhasil mendirikan supermarket Potluck, sebagai suatu usaha yang akan difokuskan dan dikembangkan lebih lanjut di kemudian hari.

Article Details

Section
Articles

References

Anjani, I.E. (2023). Sosialisasi Pentingnya Pendidikan Bagi Generasi Muda Demi Mewujudkan Indonesia Emas 2045. Journal of Human and Education, 3(4), 2. https://doi.org/10.31004/jh.v3i4.475.

Anonim. (2024, Agustus). Ceramic Tableware Market Size - By Type (Dinnerware, Cookware, Beverageware, Serve ware, Others), By Shape (Round, Square, Rectangular), By Material, By Price Range, By End Use & Forecast, 2024 – 2032. Global Market Insights. https://www.gminsights.com/industry-analysis/ceramic-tableware-market

Prasad, T.G.C. (2013). Working Hard is Not Good Enough. New York: Random House.

Rosyda. (2024). Pengertian Kewirausahaan: Konsep, Tujuan, Sifat dan Jenis Wirausaha. Gramedia. https://www.gramedia.com/literasi/pengertian-kewirausahaan/